algarve-portugal-albufeira

Altura, Albufeira och Alvor, i Algarve

Närmare beskrivning av några helt olika orter som börjar på samma bokstav som vi besökt i regionen Algarve, i Portugal.

Det är väldigt varierande natur i Algarve. Det är inte bara klippformationer. Och det är också väldigt varierade orter och samhällen. Här är tre orter som är väldigt olika varandra både vad gäller natur/omgivningar och själva staden.

Altura

Vårt första stopp när vi passerat gränsen från Spanien blev lilla samhället Altura. Altura (med drygt 2000 invånare) ligger intill havet och den centrala delen av samhället är samlat runt en väg som ser ut som ett U. Nedersta delen av U:et är endast ca 200 meter från stranden, vilken är lång, bred och vacker. Välskött och med fina och ljusa sandkorn. Det är gångar på träspångar för att lätt ta sig ut på stranden genom sanddynorna.

Samhället känns som ett stort villaområde med några mäklarfirmor och nåt cafe. Det är helt platt så krävs ingen elcykel för att utforska Altura. När vi var där var staden invaderad av gångare som tränade i den plana miljön.

Altura kändes inte alls turistiskt, okej det var inte badsäsong när vi var där, på sommaren är det säkert mer turister. Ställplatsen är en fricamping, nära stranden. Dock inte med havsutsikt. Där finns både långliggare och såna som vi som bara stannar över en natt. Du kan se bilden med solnedgången vad utsikten är från ställplatsen.

Vi tyckte det var trivsamt i Altura, men det är ju inget särskilt egentligen. Men en fantastisk strand om en gillar det och fina bostäder. I denna delen av Algarve finns inga klippformationer. Närmaste grannar är Monte Gordo åt öster, som syns på en bilden nedan, och Manta Rota åt väster, där det finns en populär ställplats.

altura-algarve-portugal

altura-algarve

altura solnedgång

Albufeira

Albufeira är riktigt mysig. En stor stad med drygt 40 000 invånare. Ungefär som Alingsås med andra ord.

De centrala delarna ligger högt och omringar en fin och välbesökt strand, trots lågsäsong. Det är restauranger och fina utsiktsplatser utmed klippan över stranden. Vyerna är magnifika med hav, hav och hav. Staden är mycket kuperad. Det finns flera ställplatser och campingar om en kommer med husbil. Vi bodde några kilometer utanför, nära väg N125 på en ny ställplats som heter SulPark.

Vi vill gärna återvända och upptäcka mer av den här staden som vi cyklade runt i under ett par timmar. Det finns klippformationer i utkanten, men det är inte det som vi tycker präglar staden. En av de bästa platserna vi hittade är ”kattbron”, på andra fotot nedanför. Där bodde det katter som sköttes om av en förening. Och längst ut på den lilla bron var utsikten fantastisk! Det byggs mycket i utkanten av stan, så den växer nog hela tiden.

Den gamla delen, de nybyggda områdena och känslan. Det var mycket som gav mersmak i Albufeira. Den översta bilden på inlägget är också från Albufeira.

kuperat-albufeira

albufeira-algarve-portugal

albufeira-algarve

Alvor

Igår var första dagen som vi hade hyrbil här i Algarve, då besökte vi bland annat Alvor. Vi försökte i förra veckan stå med FrankieBoy på den stora ställplatsen som finns där men då var det lerigt, håligt och sunkigt så vi åkte vidare till campingen vi står på nu. Insåg då att Alvor nog är en mysig ort och det har vi läst och sett i olika sociala kanaler efter det, att det är värt ett besök. Så, vi körde dit med lilla hyrbilen och vandrade runt i stan.

Men i Alvors centrala delar syns inga klippor, de dyker upp om en vandrar förbi fiskeläget och hela stan är nog byggd på vackra klippor. Det är sand, sanddynor och en lång sandstrand som gäller vid kustlinjen intill den här staden. Härliga trägångar att promenera på. Där finns en liten hamn, med aktivt fiske och en liten marina. Enkelriktade gator upp och ner, och en gågata med affärer. Det finns mängder av restauranger, detta är nog platsen med flest restauranger av de ställen vi besökt i Portugal. Här åt jag äntligen en riktigt god fiskrätt på restaurang! Det är en del turister och såklart gör ju ställplatsen sitt i det. I utkanten av stan ligger några höga hus och förstör hela bilden tycker vi.

Alvor befolkas av drygt 6 000 invånare. Så tre gånger så stor som Altura men ändå en liten ort i jämförelse med Albufeira. Orten tillhör Portimão kommun som ligger österut på kartan. Vi fick ingen särskild känsla för Alvor, liten och mysig. Ja, men nåt saknas. Och det märks även i telefonen när jag nu ska lägga in lite bilder, jag har inga från stadens gator.

Alvor

Vilken plats ska en välja?

Om en bara kan välja att besöka en av dessa platser så rekommenderar vi Albufeira utan tvekan! Alla dagar i veckan. Ett enhetligt och enkelt beslut.

/Anna

Publicerat:

i:

13 svar till ”Altura, Albufeira och Alvor, i Algarve”

1. Profilbild för Britt-Marie Lundgren

Oavsett begynnelsebokstav verkar det finnas hur många mysiga ställen som helst längs Portugals sydkust!

Hahah, ja idag var vi på många fina ställen och vara någon enstaka började på A 😀

Hej är ni kvar i Alvor?
        Vi är där nu och åker österut imorgon 11/

Nej vi stod aldrig i Alvor. Var där med hyrbil för två dgr sen 🙂

Ok. Men trevlig liten berättelse

2. Profilbild för Rolle o Carina

Som jag sagt,Portugal verkar vara ett lockande land!
    Ha det……

Ja det är verkligen otroligt fint här.

3. Profilbild för Christel

Jag blev väldigt förtjust i Porto Covo när vi var i Portugal, vi låg länge i hamnen i Sines och jag åkte dit flera ggr, det ligger lite söder om Sines. Bara ett tips när ni kör uppåt.

Tack! Då ska vi hålla utkik efter bra ställplats där!

4. Profilbild för Christina
    Christina

Porto Covo är en favorit. Vi gillar Camping Costa do Vizir.

Tack för tips!

5. Profilbild för Reiselinda

Bra information. Jag tar noteringar med tanke på en framtida sväng till Portugal!

Vad bra 😀

25°C / 12°C
24°C / 9°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.