Igår såg jag i mitt Facebook-flöde hur en ägare av en blomsterhandel svor ve och förbannelse över ICA som säljer tulpaner billigare än vad hen kan köpa in dem för. Hen ansåg att det var ICA som gjorde fel. Att de inte ska få hålla på att sälja så billigt och att de inte borde hålla på med blommor över huvudtaget.
För ett antal veckor sedan nätverkade jag med en ägare av en webbyrå i Göteborg. De hade krav på närvaro på kontoret berättade hen. Deras medarbetare klarade inte av att arbeta med exempelvis en projektledare som jobbade någon annanstans. Jag blev faktiskt väldigt förvånad över kulturen i deras bolag. Nu spelar det inte mig någon roll, för det rör inte mig, men jag trodde inte jag skulle se det på en digital byrå 2017.
Musikbranschen redan gjort den resan
Jag drar parallellen till musikbranschen. Som svor över Napster och andra fildelningstjänster som gjorde att musikproducenter och artister slutade tjäna pengar, eftersom musiken var gratis. Det blev inte riktigt så. Folk köper massor av musik idag, fast låtvis istället för hela skivor. För det var det beteendet som fildelningstjänsterna bl.a. öppnade upp för.
Anpassa produkt/business till människans beteende
För blomsterhandelsägaren handlar det om att ändra sin produkt så den anpassar sig till människans beteende. Det är det ICA gjort. De ser till beteendet hos konsumenten, som inte är intresserad av att springa in i flera affärer, när de kan få det de önskar i en butik. Konsumenten behöver inte ens gå till butiken, utan kan klicka hem allt ifrån soffan.
För webbyrån tror jag att man skulle attrahera helt andra människor och kompetenser om man var beredd att ändra kulturen i företaget.
När jag idag tittar på föreläsningarna från Webbdagarna så kom tankarna tillbaka på blomsterhandlaren och webbyrån direkt när jag såg det här klippet med Ashkan Fardost. Det är så värt att titta på. Ashkan är forskare och föreläsare, han vill inspirera oss alla att använda teknik och digitaliseringen som en fördel.
Detta är något för oss alla att ta till oss. I det lilla eller i det stora. 30 minuter av din tid kan förändra hela din inställning till digitaliseringen! Och göra din business mer lönsam!
Bild: Wikipedia
15 svar till ”Anpassa din business till folks ändrade beteenden”
Vilken kanon- föreläsning! 1000 tack för delningen! Jag inspirerades direkt av Internet när det kom. Det var särskilt tanken på internationella kontakter i realtid som slogan hos mig. Nu är vi där och jag älskar det!
Eller hur! Tycker det var väldigt rätt och viktigt 🙂
Toppen, precis vad jag behövde.
Kristina
Vad roligt att kunna ge dig det du behöver 🙂
Håller helt med! Dagens och morgondagens arbetsliv ser och kommer att se helt annorlunda ut än som vi pratar om det idag. Så som de flesta pratar om arbete idag pratar de flesta om historia. DET tycker jag är riktigt intressant – att vi, trots att vi redan lever i en ny tid pratar om det förgångna som om det vore nuet.
Det är så stora kunskapsklyftor, det underlättar inte för förståelse och ökad dialog dessvärre. Men vi får fortsätta försöka inspirera vår omgivning och ”lära ut” det vi kan, tänker jag. Tack för din kommentar och välkommen tillbaka Eva.
Intressant! Sitter och funderar på hur jag kan applicera den här tankemodellen på min egen verksamhet. Jag klurar också lite på om det möjligen finns ett stort men i det här. Det finns alltid en efterfrågan som ska mötas och matchas med sitt utbud. Det finns knappast utrymme för 10 pizzerior i en by på 200 pers. Kan det vara så med digitaliseringen också, att alla inte får plats? Isabella Löwengrip har i en intervju frågat sig varför inte alla bara startar en blogg och blir så rika som hon.
Ja vi är nog många som funderar på bästa affärsmodellen både nu och i framtiden. Men har man rätt modell så är du nr 1 av de 20 pizzeriorna. Att inte alla är lika rika som Isabella beror väl på personligheten tänker jag. Hon började ju sin karriär på ett sätt som inte skulle passa mig iaf 🙂 Hon är ruskigt smart dessutom och det är inte jag.. hahaha.
Ja, jo. Jag menade ju mer att Isabellas kommentar är ett tecken på okunskapen om hur just människors beteende funkar. Alla kan inte starta en blogg för alla får inte plats.
Jag tror att alla får plats. Alla som vill. Sen är det inte alla som lyckas så klart. Men platsen finns tror jag. Om man kan fylla den är frågan. Jag skulle i af inte kunna fylla en plats som pizzabagare.
Det handlar väl inte bara om att få plats utan också om att en måste göra det jobb som krävs för att den publik som finns ska bli till en egen ”tribe”. Jag tror ju också att det finns plats, men jag tror att färre är beredda att göra det som krävs.
Precis så 🙂
I det med att få plats finns naturligtvis inkluderat att nischa sig tillräckligt bra. Det är ju därför inte alla pizzerior får plats.
Verkligen spännande föreläsning, kanske inte så mycket nytt för oss som har jobbat på nätet länge. Det här har vi ju känt till länge att det finns en plats för alla därute. Befriande att bara få höra det om och om igen.
Jag tänker att det är så lätt att ta så mycket för givet. Att man hittat sin nisch och kör på den. Men det händer så mycket, hela tiden, så man måste hänga med och inte fastna i gamla banor. Det är utmanande och spännande tycker jag 🙂