Det var dags att skaffa nya glasögon, för att båda våra glasögon var repiga och dessutom ramlade mina glas ur bågen ofta.
Fick rekommendationen av våra portugisiska vänner i byn att åka till MultiOpticas i Guia Shoppingcenter i Algarve. Så det gjorde vi och hade tur att det fanns tid för båda två under eftermiddagen! Det går att boka online men det hade vi inte ens kollat innan.
Glasögon är dyrt i Portugal – det läser vi överallt. Och ja, det är dyrare än i Spanien i alla fall. Men kanske inte så mycket dyrare mot Sverige?
Jag hade en kul timme
Under min synundersökning fick jag för första gången på typ 40 år veta att jag kan lämna ångesten utanför dörren. Jag har nämligen haft så svårt för att säga om jag ser bättre eller sämre efter deras olika inställningar i maskinen. Optikern berättade att de redan vet vad jag ska svara och om jag svarar ”fel” så frågar de igen eller gör en liknande inställning. Så jag behöver inte vara så nervös inför det, jag har nämligen alltid känt att det är mitt ansvar, i och med mina svar, om glasögonen kommer bli bra. Så helt avslappnad kände jag mig trygg under synundersökningen. Dessutom berättade hon att hon inte såg någon leverfläck, jag berättade för henne att jag de senare åren i Sverige gått på regelbundna kontroller för det.
När receptet var framtaget, som var exakt som tidigare, min syn hade inte förändrats alls på tre år, så gick jag ut för att leta efter bågar. Provade lite olika men fokuserade på att de skulle vara mer material i bågen än tidigare, eftersom jag ville de skulle hålla lite längre än de förra jag köpte för tre år sedan i Spanien.
Sen satte jag mig tillsammans med Nadja, tillsammans bestämde vi glaskvalitet, båge och solglasögon. Hon måttade in för slipningarna och gav mig prisuppgifter och tog betalt. Men det kändes som vi var vänner sedan länge, för vi hade så mycket skratt, tillit och sköna dialoger vi hade under den timmen!
Jag köpte svarta plastbågar, glas med brett synfält (hade det på de förra och uppskattat det mycket) samt ett par likadant slipade solglasögon. Hon justerade bågarna på båda för att de skulle kunna skicka hem dem till mig istället för att jag ska behöva gå dit och hämta dem igen.
Kostnad glasögon & solglasögon
Mina glasögon skulle kosta €909.- men Nadja gav mig lite extra rabatt (trots att bågen redan var gratis med kampanjen de hade för tillfället). Så priset blev till slut €727,20 för ett par progressiva glasögon med bästa glaskvalitet och dessutom premium fördelar för mig som kund. Fördelar som Roger får glädje av i sitt köp.
Solglasögonen jag hittade var så klart svindyra. Men jag gillade dem verkligen så bestämde mig för att de får kosta då jag inte haft riktiga solglasögon i hela mitt liv, utan bara sådan där som ligger utanpå glasögonen. Bågen kostade €284,- och det är den du ser på bilden ovan. Älskar den röda pricken.. och Ferrarimärket är ju lite coolt 😀
Men Najda fixade till ett bra pris även här. Så trots att bågen kostade €284 så betalade jag bara €224 totalt för solglasögonen, inklusive slipning.
Allt som allt gick mina två glasögon alltså på €951,20 vilket så klart är väldigt mycket pengar. Men eftersom synen inte förändrats på tre år så kan jag använda mina gamla i trädgården och på det viset öka livslängden på de nya.
Roger fick lite extra krångel
När Roger gjorde sin synundersökning upptäckte optikern prickar på Rogers ögon. Så hon sa att hon ville att Roger skulle gå till en ögonläkare för att säkerställa att han inte hade något fel som skulle kräva operation. Inne i köpcentrat finns en ögonklinik, så vi gick dit och Roger bokade en tid med en ögonläkare två dagar senare.
Dagen efter ringde de från privatsjukhuset i Faro och ville bekräfta Rogers bokade tid där. Spelar ingen roll för oss, men det var alltså bokat i Faro, inte i Guia där han trodde han bokat. På fredagen kl. 12.10 hade han tid, vi var där 11.40. Fick vänta i ca en timme innan han kom in till läkaren, som berättade att det inte var något annat än små leverfläckar. De kommer tydligen med åldern, så ingen fara att skaffa nya glasögon, ingen operation är nära förestående.
Betalade €80,- (utan att ha en sjukförsäkring för privat sjukvård kunde vi alltså nyttja tjänsten och inte betala mer än så) och körde till Guia för en ny synundersökning.
Då visade det sig att det blivit ett missförstånd. Optikern kunde inte bedöma Rogers bättre/sämre (det som jag alltid haft ångest för) då det inte stämde överens med vad datorn sa. Och att hon ville att ögonläkaren skulle gett Roger ett recept för hans ögon. Det hade Roger inte bett om, pga missförståndet, och nu stod de där och visste inte vad de skulle göra. Men efter övervägande med den andra optikern i butiken så beslöts att göra ett par glasögon med exakt samma slipning som han hade på sina befintliga glasögon. Han har inte haft några problem heller med huvudvärk eller upplevt att han ser saker sämre, men glasögonen är väldigt repiga. Så samma slipning kändes som en bra lösning, det var ju även vad datorn föreslog. Det märktes tydligt att optikern tyckte det var obekvämt, hon ville verkligen att de nya glasögonen skulle vara 150% bra. Roger försäkrade henne om att han trodde det skulle bli jättebra.
Han gick sedan igenom samma process med mätning etc. som jag gjorde. Nadja var däremot inte där, men personen han fick hjälp av var också trevlig. Eftersom hans nya glasögon passar under de solglasögonen som täcker hela bågen (vilket vi använt båda två i många år) så beställde han inga slipade solglasögon. Däremot samma kvalitet på glasen som jag.
Kostnad för Rogers glasögon
Även Roger fick gratis båge tack vare pågående kampanj. Dessutom fick han 15% rabatt på slipningen tack vare mitt premiumköp. Så hans glasögon slutade på €671.50. Och det spelade ingen roll att han även har extra slipning för prisma eftersom han skelar lite.
Nu ser vi fram emot leveransen! Roger kanske åker till Guia igen när hans är klara, för att säkerställa att det blev bra med tanke på det extra krånglet han fick.