Sådär, då var den första deklarationen i Portugal gjord med ett skönt noll-resultat.
Vi har inte fått något brev, mejl eller deklarationsunderlag från Finanças, det verkar som att var och en behöver hålla koll på det här själv. När det ska ske och hur…
Vi har inte gjort deklarationen själv, utan som jag tidigare berättat har vi anlitat en ekonomikonsult för det.
Inför deklarationen
När vi verifierat alla våra köp under 2021 (som en gör på Finanças portalen) och deklarerat i Sverige så kunde vi kontakta Pedro igen och ge honom underlagen så han kunde göra vår deklaration.
Underlag han ville ha:
- Våra NIF-nummer
- Våra inloggningar till Finanças (mkt märkligt att vi måste lämna ut våra inloggningar, att det inte finns någon funktion där vi kan godkänna hans tillgång, så vi får byta lösenord efteråt)
- Information om våra löner, arbetsgivare och arbetstitlar
- IBAN o SWIFT för våra konton utomlands (svenska konton alltså)
Jag skickade allt i mitten av mars, när jag var klar med den svenska deklarationen.
Deklarationen
I början av maj fick jag besked om att han hade påbörjat arbetet och att han skulle återkomma när ”systemet” validerat det.
Han meddelade att han redan kollat vad vi skulle betala i skatt för 2021 och svaret var noll kronor. Det var väntat vad gäller lönerna eftersom vi har NHR-status, men jag förväntade mig en summa för fastighetsskatt.
Men eftersom vi köpte huset i februari 2021 så är det förra ägaren som är skyldig att betala skatten för hela 2021. Det är först när vi deklarerar för 2022 som fastighetsskatten belastas oss.
Förra veckan fick vi mejl från IRS att våra deklarationer är ”korrekta”.
A sua declaração de IRS, entregue em 2022-05-15 14:49:48, foi considerada certa.
IRS
I mejlet framgick hur vi kunde ladda ner vår deklaration och kvittens. Så det gjorde vi och hoppas vi kan med hjälp av dessa kopior fylla i det själva nästa år. Det vore ju skönt tänker jag.
Bilden är från Sesimbra, 2020
8 svar till ”Deklarerat i Portugal”
Vi har också lämnat över deklarationen till vårt juridiska ombud. Fast självklart måste vi förse honom med underlagen 🙂
Visst är det skönt när en kan lämna till någon som vet hur det ska göras. Det där med underlagen hade ju varit trivsamt om de kunde lösa åt en oxå 😀
Vi räknar med att vara med i deklarationsrullorna från om med nästa år. Tillsvidare har vi inte fått något brev och när det kommer tar vi också till juridisk hjälp för att få ordning på det hela med en gång.
Samma år som en blir resident är en väl skatteskyldig. Så om ni flyttade till PT 2021 så krävs nog en deklaration nu i juni. Om jag tolkat vår hjälpreda rätt. Vi fick inga dokument eller information om att det var dags, jag råkade se en kommentar någonstans om att det är upp till var och en att hålla koll på det. Men jag har inte belägg för det.. fast vi fick ingen förhandsinformation (har även uppdaterat inlägget med den texten), så tack för din kommentar som hjälpte mig komplettera med mer.
Fastighetsskatten betalar vi redan i maj (kan betalas i tre rater) och hänger inte ihop med deklarationen. Kan vara olika i olika kommuner men kolla på Financas-portalen.
Vad bra, då håller vi koll från maj nästa år. Tack!
Skönt att ha någon som gör det och att det nu är ok. Även vi i Spanien som inte bor där ska deklarara ”icke bofastskatt” och även fastighetsskatt. Vi har juridiska ombud som sköter detta för oss och de har koll även på underlagen så vi kan helt koppla bort det hela- Bra så.
Visst är det skönt när kunnigt folk avslastar en! Vad bra att de har koll på underlagen med så ni inte behöver tänka på det alls.