Vi har en liten följetong med våra sängar, eller våra madrasser rättare sagt. De blir hängmattor väldigt fort.
De madrasser som låg i sängarna vid leverans höll fint. i några månader, men när vi var ute i Europa förra övervintringen så fick vi fotografera våra hängmattor och skicka till Forsbergs för reklamation. Inga problem, det skickades nya madrasser från Frankia som väntade på oss när vi kom hem.
I juni bytte vi madrasserna till de nya som anlänt. Dessvärre märkte vi ganska snabbt att de blev likadana. Hängmattor är inte skönt att ligga i. Så vi reklamerade igen. Men eftersom vi skulle rulla ut i Europa och nya madrasser inte skulle hinna komma innan vi åkte så bestämde vi att Forsbergs skulle prata med Frankia så vi kunde komma till verkstaden i Tyskland och få det åtgärdat.
De var inte så snabba på svar från Tyskland så vi åkte till Frankia GmbH i Marktschorgast och ställde oss på deras gratis ställplats utanför verkstaden och reservdelsbutiken. På söndagskvällen skickade vi ett mejl till serviceavdelningen på Forsbergs med begäran om deras fulla engagemang på måndagen för att få till en lösning med Frankia.
Drop-in verkstad
Ställplatsen blev full med 10-12 bilar som alla ville ha hjälp av personerna i verkstan. När vi öppnade upp våra jalusier på morgonen var det en febril aktivitet med personal som klev in och ut ur Frankiahusbilarna och tittade på problem och letade lösningar. En del fick bara information om vad som var fel, en del fick sina fel åtgärdade. En del hade bokat tid, en del inte. Det var så vi uppfattade det på håll i alla fall. Men alla som stod på ställplatsen fick besök av verkstadspersonal!
Även vi! För strax före lunch kom de och knackade på vår dörr (vi hade inte brytt oss om att gå och anmäla att vi ville ha hjälp, utan tänkte att de behöver förhandsinformationen från Forsbergs först). De hade fått besked och kom in och kikade på våra madrasser. Vi kunde prata engelska med en av de som kom till bilen och vi blev så himla väl bemötta!
Helt fantastiskt att de har personal stand-by för att hjälpa alla bilar som dyker upp på ställplatsen!
Bytt leverantör på madrasser
Madrasserna vi haft är från en leverantör som gett Frankia mycket reklamationer. Så de har nu bytt leverantör och nya madrasser till oss är beställda hos den leverantören. Men det tar ca tre veckor till innan de kommer till Frankia i Tyskland.
Vi funderade även på att bygga om våra sängar till den senaste lösningen med stöd för madrassen i plast istället för träribbor. Men det var alldeles för dyrt tyckte vi, så vi hoppas de nya madrasserna från den nya leverantören håller måttet. Vi nyttjar ju våra sängar varje natt så det är klart de slits, men de ska ju hålla längre än så här, det tycker Frankia också. Trots problemet med att madrasserna blir nerluggna väldigt fort så är de i alla fall grymt sköna!
Tre veckor att fördriva
Det bidde två nätter utanför fabriken. Passade på att njuta ett extra dygn av gratis boplats med el, wifi, tömning och vatten. Hade en del arbete att ta igen då nätet var så dåligt i de östra delarna av landet. Så nu ska vi hitta på något att göra i hyfsat närområde i tre veckor. Vi börjar nog med att åka och bada i termalbad. Det kan säkert bena ut våra tankar och hjälpa oss med planeringen.
Första stoppet idag är en mataffär, för vi har verkligen ätit upp allt vi hade i bilen. Finns inte ens en gurkbit kvar i kylskåpet.
/Anna & Roger
12 svar till ”Drop-in på Frankia i Tyskland”
Ni kanske är för tunga (Skratt) nejdå,skämt åsido!
Visst ska dom hålla längre än så!
Ha det gott o lycka till….Bra service ändå.
Jag är tung men även Rogers säng blir hängmatta. Och ja de ska hålla längre. Mkt bra service!
Så bra att ni fått hjälp att fixa till sängarna.
Ja väldigt bra!
Lycka till med madrasserna, så bra med service. Visst 3 veckor låter som en lång tid, men jag är säker på att ni kan fylla den med nya upplevelser.
Viktigt med en god natts sömn o låter superbra med Thermalbad.
Även skogspromenader är bra såg vi på Vetenskapens värld förra veckan. Träden o naturen gör gott i kropp o själ.
Tack! Ja vi lär inte ha några problem med sysselsättning. Älskar naturen och dess inverkan, så jag tror vetenskapens värld har rätt 🙂
Wow, vilken service ????
Bra läge på fabriken också, fin del av Tyskland.
Ja fantastisk service och läget är finfint. Försöker nog göra södra Tyskland under de här veckorna så ska vi nog känna oss mogna för Frankrike sen kanske? 😀
Vi har också problem med våra madrasser i vår bil, hoppas den nya leverantören är bättre:)
Ja det hoppas vi med 🙂
Låter som jättebra service! Vi har varit inom verkstäder i Tyskland både med husbil och personbil och fått jättebra service till bra pris, så detta tror vi tyskarna är bra på!
Toppenbra service! Ja det har vi hört förut, detta kan tyskarna 😀