Utflykt Göta Kanal

En hel helg med utflykter och fantastiska vänner

I Portugal träffade vi Karen och Myles som bor på hjul sedan 2016 och vi hade så otroligt trevligt att vi bestämde att vi skulle ses igen. I Sverige.

Vi följer varandra på Instagram och Facebook så vi har hängt med i varandras liv sen vi sågs i februari. Att de skulle åka till Sverige var bestämt sedan länge och vi blev så glada att de valde Västkusten och Göta Kanal för att ta sig norröver så vi kunde hänga med dem i några dagar.

Motoroaming
Här kan ni hitta deras blogg

De ville vi skulle visa dem vårt Sverige. En blir ju hemmablind men vi har i alla fall berättat massor som de nog inte fått läsa sig till i några turistböcker. Vi har verkligen fått se vårt egna Sverige igenom deras ögon. Blivit mer uppmärksammade på vad som faktiskt är typiskt svenskt.

Överraskning i Sätila

När vi lämnat in FrankieBoy hos Forsbergs i Hyssna i fredags körde vi till Sätila i svärmors bil som vi lånat över dagen. För där visste vi att Karen och Myles hade parkerat för natten. 8.30 knackade vi på deras husbilsdörr och överraskade dem. Vi hade med oss en enkel frukost som vi tänkte äta vid stranden, men det var för kallt. Så vi klev istället in i deras bil och fick varmt kaffe och avslutade frukosten tillsammans med dem.

Sen for vi vidare för att göra det vi skulle göra och de hängde kvar i Sätila några timmar till.

Lösgodis i Alingsås

Vi hade tänkte dra över till Öckerö och visa dem våra favoritplatser där. Men det kändes lite för blåsigt och kallt så det bestämdes att vi skulle mötas upp i Alingsås på kvällen. När vi träffades i Portugal så var det på vår cykeltur så de hade inte sett FrankieBoy, därför spenderade vi lite tid med att visa vårt hem så klart. Sen åt vi middag tillsammans och pratade tills det var dags att nanna kudden.

På förmiddagen gick vi den korta promenaden in till Kungsgatan i Alingsås, i regn, där vi kikade in på Nygrens Café och ”the Swedish fika”, men eftersom frukosten inte hunnit smältas än skippade vi att köpa fika i ”The Capital of fika” (Alingsås). Däremot gick vi in på Hemmakväll och handlade lösgodis, så svenskt! Sen rullade vi ut från Alingsås.

Husbilskonvoj
En liten konvoj, FrankieBoy & Scoobie

Provsmakning i Lyrestad, Göta Kanal

Sjötorp tänkte vi ställa oss i för att Karen & Myles skulle kunna åka hela Göta Kanal, men där var det fullt så vi rullade vidare till Lyrestad och fick fina platser alldeles intill kanalen. På vägen såg vi varningsskyltar om älg och massa fina gårdar med välansade trädgårdar och faluröda ladugårdar. Återigen så svenskt vi kan komma på. Hade även glädjen att få se det gamla skeppet Mina passera slussen.

Lyrestad ställplats
svenskt
Dessa hus med riktig sverigekänsla låg utmed Göta Kanal

Vi pratar och pratar och pratar, vi har så mycket att dela med varandra. Det är avslappnat och vi är alla nyfikna! Hela eftermiddagen och kvällen hängde vi inomhus i FrankieBoy. Och pratade, samtidigt som kastanjeträdet intill vajade friskt i blåsten. Vi använder ibland Google som hjälpmedel när vi ska berätta något om Sverige, så faktan blir rätt.

Innan middagen (som vi lagade var för sig, men åt tillsammans) hade vi lite provsmakning på de svenska matvaror som vi hade hemma. Det blev:

• knäckebröd med Huj! pastej
  • glutenfritt knäckebröd med Kalles kaviar
  • oatley iMat fraiche
  • rårörda lingon
  • Marabou mjölkchoklad

Sen har vi tipsat om ostbågar, sill, tunnbröd, gravad lax, räkor från Västkusten samt våra skogsbär lingon, blåbär och hjortron.

Cykeltur till Sjötorp och provianterande på ICA

Äntligen lite härligt väder så upp på cyklarna! Vi cyklade de 7,5 km till Sjötorp, köpte halv special till Myles och räkmacka till Karen. Kollade när de slussades ut vackra och gamla M/S Mina mot Vänern. Och så fick höra lite dansbansmusik och se utomhusteater eftersom det var eventet Sjötorpsdagarna så fanns det lite extra att se och göra.

Göta kanal cykelled
Så vacker cykelväg som går utmed Göta Kanal
sjötorp
Sjötorp
Utflykt
Det vackra skeppet som ska igenom trånga slussen
Göta kanal sluss
Skeppet på plats i slussen
utflykt
Drönare in action

Dessutom så fick vi se hur arbetet med en drönare går till. Fantastisk spännande och roligt. Så bra filmer och bilder! Inspirerade så plockade vi fram vår GoPro när vi kom hem så kanske vi får igång vårt filmande också en vacker dag. Kanske. Fortfarande en hög tröskel för oss.

Innan vi cyklade till Sjötrop gick vi igenom ICA-butiken i Lyrestad och visade dem de svenskaste produkterna vi kunde hitta. Jag minns inte allt de köpte men det slank i alla fall med kaviar, sill, lokalt rökt skinka och ostbågar. Ostbågarna var en hit, de gillade verkligen dem. Det andra har de inte provat än, vad vi vet.

På kvällen bjöd Karen på en härlig currygryta, som vi kunde sitta ute och äta sen lekte vi ett par ”lära känna varandra lekar”. Återigen en fantastisk härlig kväll där likheterna i våra liv radas upp, en efter en.

Måndag med avsked

Igår skildes vi åt efter några fantastiska dagar. Vi bjöd på en afrikansk lunch, den svenska vi tänkt regnade dessvärre bort. Sen blev det stora kramkalaset och det kändes faktiskt vemodigt att inse att vi kanske inte kommer ses på väldigt länge. Eftersom vi båda bor på heltid i våra husbilar så är det inte så lätt att bara mötas upp, vi rör oss i olika cirklar och i olika länder.

Men vi vet ATT vi kommer ses igen!

/Anna & Roger

Publicerat:

i:

6 svar till ”En hel helg med utflykter och fantastiska vänner”

1. Profilbild för Britt-Marie Lundgren

Visst är Göta kanal väl värt att visa upp för utländska besökare (och svenska också för den delen).
    Vi hade tyska vänner här och cyklade Sjötorp – Töreboda t o r.
    Nästa dag åkte vi ut till Kungshamn – Smögen och den härliga naturen där.

Väldig fin miljö runt Göta Kanal så det var kul att vi kunde visa det. Kungshamn och Smögen tycker vi är överreklamerade så åker hellre till Öckerö :).

2. Profilbild för Gunnel
    Gunnel

Låter jättehärligt, naturen i Sverige är som finast nu med sin skira grönska.
    Roligt att upptäcka både nya o gamla platser när man har gäster.

Det blir att utforska mer noggrant när en har gäster 🙂

3. Profilbild för Rolle o Carina

Visst är vårt land som finast nu med all grönska!
    Och Göta kanal är ju en höjdare det med 🙂

17°C / 8°C
18°C / 12°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.