estepona

Estepona har vi gillat länge och gillar fortfarande

Vissa platser lockar mer än andra. Estepona drar väldigt. Mycket.

Trots att vi mest gillar små byar och platser där spanjorerna själva hörs och syns mest så har Estepona en varm plats i våra hjärtan. Det hänger självklart ihop med de tre veckor vi spenderade där för 16 år sen när vi gifte oss på Gibraltar. Och att det finns en fantastisk hamn. Men i  Estepona finns mycket turister och även mycket svenskar. Inte lika mycket som i Nerja dock. Estepona är även en ganska stor stad, som växer hela tiden med nya fastigheter för övervintrare. Så inte alls en stad för oss. Egentligen. Men vi vill dit. Igen. Och igen.

Ställplats eller camping nära Estepona

Tyvärr är det ont om platser för oss med husbil. Inga campingar nära city och inga ställplatser. Det finns parkeringar, men ingen har vi hittat för vår bils storlek, den stora sandplanen nära hamnen kan funka om den inte är översvämmad. Och om vi kommer fram med vår bil. Det vet vi inte. Än. Vi bor nu på campingen Parque Tropical som är den som ligger bäst till i förhållande till Estepona stad. Den ingår även i ACSi, så det är förmånliga priser här under lågsäsong, en mysig camping som är byggd i terasser.

camping

Men det är fortfarande drygt 8 km att cykla in till stan. Och det är inte heller särskilt cykelvänligt, då stora delar av cykelturen går på A7. Och bara en av oss har elcykel..

Så Estepona har dålig tillgänglighet för oss med en 8,4m husbil med andra ord!

Hyra bil ökar tillgängligheten

När vi hyrde bil i november gjorde vi en snabbvisit till Estepona, vi hade framför allt bergsbyarna som huvudsyfte med hyrbilen. Men vi körde ner från Rincon där vi stod då, den sista dagen av hyresperioden.

indiskt i estepona

Vi åt en fantastiskt god indisk mat i hamnen, körde runt med lilla bilen, passade liksom på när vi kom fram på fler gator än med FrankieBoy, och tittade i ”gamla kvarter” och njöt av att känna igen oss. Att tycka om det vi såg. Igen. Jag var väldigt berörd, för jag har fruktansvärt dåligt kom-i-håg så gladdes enormt över att känna igen mig och minnas så mycket. Det var regnigt och kallt, inte sugna på en tur till fots den gången.

Vi vill ha mer! Av de härliga färgerna i hamnen. Av den fina strandpromenaden. Men framför allt av det vi ännu inte sett.

estepona

Vänner med bil

Häromdagen hängde vi med vänner som har lägenhet här i trakterna. De hämtade oss på campingen i sin hyrbil och körde sen till Estepona hamn. För att äta lunch. Igen. Men den här gången åt vi på den restaurang vi åt de flesta gånger vi åt ute för 16 år sedan, El Cazador. Vi mindes särskilt de enorma kycklingfiléerna och de stora köttbitarna. Det är samma sak fortfarande. Jag åt en svärdfisk som var enorm och Roger åt en entrecote, ingen av oss orkade äta upp!

el cazador Estepona

el cazador

puerto banos

Vi hade en härlig dag med vännerna, fick även se deras fantastiska lägenhet i närheten av Puerto Banos, bilden är tagen från en av deras terasser. Lite sugen blir en allt, att köpa något i Estepona är en dröm sedan 16 år. Men det är inte för oss just nu i alla fall, vi gillar att skumpa runt i FrankieBoy och upptäcka nya platser. Men Estepona är fortfarande den plats vi helst vill köpa boende i, om det blir så i framtiden.

Väldigt glada hade vi varit om vi kunde hitta en plats för FrankieBoy och oss i Estepona nu, då hade vi kunnat stanna där lite och verkligen utforska staden igen. Ordentligt. Så har du något tips, eller känner någon som har en bra parkering att hyra ut – säg till!

Vi kommer definitiv att återvända till Estepona stad, idag, imorgon eller en annan dag. Och sen igen.

Bilderna är blandning från den soliga dagen häromdagen och den blötare dagen i november.

/Anna

Publicerat:

i:

6 svar till ”Estepona har vi gillat länge och gillar fortfarande”

1. Profilbild för Kors och Tvärs

Det är gôtt att återvänt a till nåt ställe som ligger en varmt om hjärtat och upptäcka att det fortfarande ger samma känsla. Keep on dreaming – Plötsligt händer det, säger reklamen ?

Eller hur, rätt var det är så händer det!

2. Profilbild för Britt-Marie Lundgren

Jag tror alla har några platser som ligger en extra varmt om hjärtat.
    Då är det också lite speciellt att komma tillbaka och finna att samma könsla finns kvar.
    Nu har vi två månader kvar innan vi far till södra Spanien, inte utan att vi längtar!

Så är det säkert! Tiden går fort när en har roligt, så ni får se till att ha riktigt roligt de här två månaderna 🙂

3. Profilbild för Rolle o Carina

Vilka fina ställen ni hittar att återvända till!
    Ha det gott o njut vidare….

Ja vi njuter av att återse ställen vi gillar.

Senaste inläggen

18°C / 12°C
22°C / 9°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.