Det blå kortet för sjukvård i Europa gäller i tre år, så det var dags för oss att förnya det, vilket vi gjorde med besök på ett speciellt kontor i Ourique.
När vi skaffade korten då för tre år sedan, tog vi hjälp av en konsult. Han skötte allt, vi bara betalade och fick sedan korten i brevlådan (rättare sagt till vår Junta). Här kan du läsa om hur det gick till.
Nu när European Health Insurance Card, eller som det heter på portugisiska Cartão Europeu de Seguro de Doença med förkortningen CESD, skulle förnyas så ville jag försöka själv, tänkte det skulle vara lättare när en redan har ett och det var det!
Jag googlade om det gick att göra online, och det gör det om en har ett NISS (Número de Identificação de Segurança Social). Vilket vi inte har. Så vi behövde personligen besöka socialförsäkringskontoret ISS i Ourique.
Vi har passerat det huset flera gånger så vi visste vart vi skulle, Institutet för sysselsättning och yrkesutbildning (IEFP), typ arbetsförmedlingen tror jag, och socialförsäkringskontoret ligger i samma byggnad.

Det brukar ofta vara mycket folk utanför, så vi var inställda på att det skulle vara kö och ta tid. Första gången vi kom blev vi avvisade med att det var för lång kö, bättre att återvända en annan dag. Vi fick i alla fall bekräftat att vi var på rätt ställe och att de skulle hjälpa oss med förnyelserna av våra kort. Vakten vid dörren kunde inte engelska, men tack vare att vi hade korten vi ville förnya var det ganska enkelt att kommunicera vårt ärende genom att bl. a. visa korten.

Nån vecka eller två senare så återvände vi, det är viktigt att ansökan görs minst en månad innan det gamla går ut. Den här gången var det också en del folk utanför men vi fick i alla fall komma in, vakten gick och hämtade vår kölapp (det fanns flera olika knappar för olika typer av ärenden) och så väntade vi. En timme tog det, jag satt och lyssnade på samtalen omkring mig och försökte förstå vad som sades.

När det var min tur, vi hade bestämt att jag skulle börja ifall handläggaren inte kunde engelska så kunde jag bana vägen för Roger.
Handläggaren kunde utmärkt engelska och först hittade hon inte mitt kort i systemet. Troligen sökte hon efter mig i NISS-registret, men eftersom vi inte har något sådant så är våra kort registrerade via Utentenumret (identifieringsnumret för sjukvården). Hon var nog inte så van vid att någon hade det blå kortet utan att vara i NISS-registret.
Hon hittade mig till slut och jag stod där vid disken och väntade i kanske 5 minuter. Sen fick jag ett dokument som skulle gälla fram tills det nya plastkortet anlände. Det skulle dröja tre veckor sa hon och det kom med posten som utlovat!


Gick lika smidigt för Roger så klart och ytterligare en byråkratisk grej har gått lätt och smidigt för oss. Att vänta med en nummerlapp i handen är inga problem, vi vet att väntetiderna kan vara långa, och vi har inte bråttom.
Några länkar som kan vara användbara för någon som bor i Portugal och vill ansöka om EHIC också.
- European Health Insurance Card, info på engelska ISS
- Cartão Europeu de Seguro de Doença, info på portugisiska ISS
- Karta över ISS kontor i Portugal där ansökan kan göras personligen
Självfallet har jag tagit bort alldeles för personliga uppgifter på kortet på översta bilden.

Lämna ett svar