I fredags hade vi bokat tid hos Forsbergs för att få våra reklamationer åtgärdade. Det blev en lång arbetsdag för vår mekaniker, men hela listan checkades av!
Vi har tidigare berättat om reklamationer i det här inlägget och en del av de punkterna skulle nu fixas när vi är tillbaka i Sverige. Det har även tillkommit några saker.
Åtgärder på garantin
Följande punkter betades av i verkstaden.
- Ny klädsel på sittdyna där sömmen släppt.
- Nya madrasser till sängarna då de andra blivit gropiga.
- Justering av bodelsdörren
- Kardborreband runt golvplattor för minskad friktion trä mot trä
- Återigen fått nya plattor till köksbänkarna, denna gång med stort lufthål för minskad påverkan av fukten i vattenlåset
- Ny inverter då den andra gick sönder när vi var i Malaga
- Luftintaget justerat
- Lampan i kylen utbytt
- LPG läckage vid tankning förhoppningsvis åtgärdat
FrankieBoy är early adopter på LPG
Frankie är den första Frankian i Sverige med fabriksmonterad LPG. Så allt är inte solklart med hur det fungerar. Nu har ju Forsbergs även Concorde i sin märkeslista, men deras LPG fungerar inte på samma sätt som det gör på Frankia.
Dessvärre har det varit strul med vår LPG sedan dag ett, men det har alltid löst sig, vi har kunnat använda vår LPG hela tiden. Däremot är det inte roligt att tanka. För när tanken är full och slår ifrån så läcker det ut gasol i en millisekund. Detta hoppas vi (och mekanikern) nu är åtgärdat genom att allt är nermonterat och åter fastsatt och väl åtdraget.
Detta ska vi testa så fort vi kan. Det är dock en utmaning då alla våra tankadaptrar ligger kvar på Forsbergs, de missades att läggas in igen när monteringen var återställd. De lär dyka upp med post så vi får dem snart, men vi hoppas att gasolstället vi väljer för tankning kanske kan låna oss en adapter.
Hjälp oss hålla alla tummar och tår för att detta är åtgärdat nu! Jag kommer filma vad som händer när vi tankar nästa gång, som om felet inte är avhjälpt så finns det dokumenterat exakt vad som händer så det är lättare att åtgärda.
Och som vanligt har vi känt oss väl omhändertagna på Forsbergs. Trots fel och krångligheter skulle vi inte tveka att köpa ny bil av dem. När vi väntade gick vi runt i hallen och kikade på både Frankias 890 och några Niesmann. Kul att se men vi känner att vårt beslut att behålla FrankieBoy är helt rätt!
/Anna & Roger
4 svar till ”FrankieBoy är ännu bättre nu”
Så skönt att allt är fixat o roligt att höra att ni är nöjda med deras service. Nu e de bara o kör….
Vi har bytt till hårdare/fastare skumgummifyllning på den lilla sittplatsen vid bodelsdörren, rätt mycket jobb men blev kanonbra.
Mycket trädgårdsarbete nu, men vi njuter av vår lilla ”oas”. ?
Japp nu kör vi och har det bra. Bra att ert arbete också ger resultat 🙂 Ja glöm inte andas och njuta av oasen också, lätt det bara blir en massa arbete.
Skönt med återförsäljare som även tar hand om kunder efter köpet!
Då har ni köpt rätt bil hos en bra firma 🙂
Ha det gott….
Det är ruskigt viktigt. Tror inte det finns många husbilar som inte har något som behöver åtgärdas 🙂