Det är toppen med fordonsvågar utmed vägarna så vi enkelt kan kolla husbilens totalvikt. Tack Vägverket! Nu har vi dock lite att göra och fundera kring.
Förra året när vi vägde FrankieBoy i juli hade vi 200 kg till godo till vår maximala totalvikt. Det kändes som en stor marginal, men det var det inte inser vi nu. Det finns ingen våg utmed de vägar vi kör runt Partille/Göteborg/Alingsås (den vid gasklockan i Göteborg är stängd på grund av vägbygge) så vi passade på att väga husbilen när vi passerade Nyköping i fredags.
Husbilens totalvikt
Vi önskar vi kunde typa upp FrankieBoy till 5500 kg totalvikt, men det går inte Frankia med på. Och med tanke på hur köregenskaperna påverkas när bilen är maxlastad så kan vi i och för sig förstå det. Vi har en maxvikt på 5000kg som vi ska förhålla oss till. Och det går bra, men det krävs lite prioriteringar faktiskt.
Vägningen i förra veckan visade en totalvikt på 4950 kg. Alltså 50 kg tillgodo. Vi funderar på vad det är som väger 150 kg mer än förra året. Troligen beror det på att vi hade fulla tankar av det mesta, även båda toakassetterna. Dessutom har vi bytt ut vanliga cyklar till elcyklar. Känns som det borde vara något mer som gör skillnaden men vi kan inte komma på vad det är, men alla små sakers vikter påverkar husbilens totalvikt så klart. Edit: Nu har vi kommit på en sak till, vårt 3:e bodelsbatteri som monterades efter vägning.
Åtgärder för att öka marginalen
Eftersom vi väldigt gärna vill att vi ligger på rätt sida hela tiden vad gäller husbilens totalvikt, oavsett mängd i tankar och annan last, så vill vi öka marginalen, 50 kg är för lite. Att inte ha full vattentank är ju ett sätt att minska vikten radikalt, men vi gillar att ha möjligheten att fylla upp ordentligt inför en fricamping i 5 dagar till exempel. Därför vill vi ha större marginal även när tankarna är fulla.
Gasol
Vi har LPG-tank och vi har 2 st P11:or. Det är väldigt mycket vikt, både med behållare och innehåll. Eftersom P11:orna inte används så tänker vi att vi monterar bort dem helt och hållet. Just nu är en P11 tom, men de andra två gasolbehållarna är fulla med gasol. Den fulla P11:an väger 23 kg och den tomma 12 kg, snabbt kan vi alltså öka marginalen med 35 kg.
Böcker
Jag läser gärna fysiska böcker, och har ett skåp med ett gäng, mestadels pocket men även inbundna. Det är nu dags att gå över till digitala böcker även för mig tror jag. Roger läser via sin Kindle hela tiden och nu undersöker jag möjligheterna för mig att göra liknande, fast med svenska böcker.
Oanvända saker
Vi har redan lyft ut en del skrymmande saker som vi inte använt. Och nu kommer vi gå igenom allt vi lastat och se om fler saker kan lyftas ur innan vi rullar ut i Europa igen. Blir ett inlägg om våra prioriteringar när vi är klara med urlastningen.
Reiselinda har skrivit ett bra inlägg om det där med lastvikt i husbilen.
/Anna & Roger
16 svar till ”Husbilens totalvikt har för dålig marginal just nu”
Hej
Vi har visserligen inte husbil utan husvagn, och den har en totalvikt på 1600 kg. Tyvärr tänkte vi inte på att väga den när vi köpte den (köpte av privatperson), så när sambon vägde den nyligen visade vågen 40 kg övervikt. Men då finns det både markis, solcell och mover på vagnen, så det blir ju en del extravikt.
Så vi fick tänka om lite, och monterade bort cykelstället (som vi ändå inte behöver), tömde vattentanken, plockade bort lite onödiga småprylar och tog ut markistältet, och då blev vagnen genast c:a 80 kg lättare!
Vi köpte även takbox till bilen, där vi nu har markistältet, campingstolar och sådant, vi har även en eldriven kylbox (12v) i bilen där vi har kylskåpsmat.
Enda sakerna vi har i husvagnen förutom husgeråd är lätta väskor med kläder och sängkläder, så nu klarar vi oss bra viktmässigt sett.
Tack för en jättebra blogg, jag har fått en hel del tips genom den!
Caroline
Vad bra ändå att ni har koll på vikten och skönt ni kan stuva om. Den möjligheter har inte vi 🙂 Tack, roligt att du gillar vår blogg!
Det är inte roligt att ha för liten lastvikt. Det hade vi på en tidigare husbil. När vi skulle packa för semester, var vi på den nivån att vi resonerade om vi verkligen behövde ha 3 par strumpor med eller om det räckte med 1 par 🙁
Digitala böcker tar ju ingen vikt alls. På campingar och en del ställplatser (både hemma och utomlands) finns det ibland böcker att lämna och låna. Det är bra.
Men visst ä det lätt att stoppa in lite för mycket i skåp och garage.
Vi tycker vi valde utifrån lastvikt och vi ligger ju på rätt sida om sträcket. Men vi vill ha större marginal och det är ju rätt lätt ordnat, genom att t ex ta ut p11:orna vi ändå inte använder 🙂 Tycker vi bara plockar ur, inte plockar in något alls nästan. Mer än mat och rödvin…
Det där med övervikt känner vi igen. Vi ville ha fler solceller och de väger också. Cykelstället har vi plockat bort och cyklarna, fast jag saknar dem ibland. Något som väger är ju kartböcker och guider för olika länder, men som jag ibland ändå vill ha med, man hittar ju många tips i dem. Ja när det gäller kläder så kan man sortera bort mycket. Vi har också upptäckt att man behöver inte så många ombyten när man åker söder ut. Skulle man sakna något så finns det ju affärer. Idag ligger vi på gränsen när det gäller vikten, så det gäller att hålla kontroll.
Just det! Vi funderade på en extra solcell men valde bort det av andra anledningar än vikten, men det har du rätt i – det hade vi ändå inte klarat viktmässigt. Och nu kom jag på den stora skillnaden för vikten mot förra året, det är vårt 3:e bodelsbatteri vi monterade in innan vi åkte i höstas, efter vägning. Våra cyklar kan och vill vi inte vara utan.
Tur vi har marginal som är bra,får lasta 890 kg i vår ADRIA!
Så vi ligger helt rätt till,än så länge iaf 🙂 🙂
Ha det gott……
Bra där!
Hej. Här kommer ett tips om ni vill väga er i Göteborg. Det finns en fordonsvåg i Skandiahamnen Arendal. Lite off, men om man passerar den kan man passa på. Vi vägde oss på väg från Fotö i helgen och blev nästan lite chockade. Vi har inte vägt vår nya husbil innan. Vår är reggad med en totalvikt på 3500kg och vi vägde in oss på 3300kg med tomma vattentankar. Då hade vi visserligen cyklar och var så gott som fulltankade, men jag stod på utsidan och jag adderar ju med lite vikt till totalen….Nu har vi med en extra P11 och så har vi köpt extra bäddmadrasser som väger en del så skulle man behöva lasta lite mer så får man väl slänga ut det. Än så länge klarar vi oss, men det var ändå bra att veta hur mycket bilen väger. Hade ju varit trist att åka fast för övervikt…
Vi letade efter den i Arendal förra året.. men hittade den inte. Har du koordinater eller vill maila oss en tydlig kartbild på exakt var den ligger? Ja det är verkligen bra att väga så en vet hur en ligger till.
Hej Anna,
Jag har skickat ett mail till er med karta över fordonsvågen 🙂
Tack!
Det viktigaste är att ha koll, och det verkar ni ju ha. Dessutom lite planer för hur ni kan justera. Pär har gått ner tio kilo i vår, så jag tänkte haka på honom för att få mera lastvikt :-D… Jag har hört att fordonsvågarna till Trafikverket endast kalibreras inför kontroller, så om det var länge sen kontroll kan det vara att de är lite off i vägningen, har dock inte fått något överraskande resultat på vägning själv då jag vet inte hur illa det kan vara..
Jo koll bör en ha, det kan bli dyrt eller olyckligt annars. Vi kan ju hoppas att Trafikverket vågar visar rätt, och om inte att de åtminstone inte visar för låg vikt, för då blir det jobbigt…
Jag vill också ha koll på ”vikten” , speciellt när jag köpt ny och innan jag själv lastar . Då har en våg vid en grusgrop eller där dom levererar korn/silo fått duga!
Men flera av Besiktigas bilprovnings ställen har våg på utsidan,
Exp Tagene, Göteborg, på gaveln där kan du själv köra på , kontrollera även vikten på axlarna.
Tack för tipset på Tagene bilbesiktning, vi har kikat på andra ställen och där har vågen inte varit tillgänglig. Har också fått beskrivning var vi kan hitta vågen i Skandiahamnen så vi ska nog klara oss nu.