Husbilens vikt är viktig, för om en inte följer reglerna kan det ge dyra böter och indraget körkort i värsta fall, vilket vi så klart vill undvika.
Veta vilka vikter som gäller
För att kunna hålla oss till reglerna och inte riskera några påföljder håller vi koll på vilka vikter som gäller. Tidningen Husbil & Husvagn har skrivit en artikel om reglerna.
Vår husbil väger 3750kg utan utrustning, det är den siffran vi fick höra på mässan förra året innan vi köpte bilen. Men vi har köpt en husbil med utrustning som så klart också väger. Till ex markis, fler skåp etc. så det slutade med att det blev siffran 4250kg som hamnade på vårt blå registerpapper. Det är vad bilen väger olastad.
Men bilens totalvikt är 5000kg, vilket betyder att vi får lasta 750 kg
Husbilens vikt med marginal
För oss så känns det viktigt med marginaler, vi vill inte ligga precis på gränsen. Så ganska snart efter att vi flyttat in i husbilen och fyllt upp förvaringsutrymmena vägde vi den, kommer inte exakt ihåg hur mycket vi hade i våra tankar då, men totalvikten var i april 4740 kg. Så ytterligare 260 kg att lasta om vi skulle vilja.
Vid ett par tillfällen har vi försökt väga husbilen igen, men då har vågarna varit avstängda. Men i slutet av juli kom vi till slut på vågen vid Gasklockan i Göteborg. Husbilens vikt är 4800 kg med färskvattentanken på 70%, dieseltanken ca 75% och oss båda i bilen.
Trafikverkets vågar hittar du här!
Axeltrycken är bra att veta
Vi vägde våra axeltryck när vi ändå var i farten, för rätt var det är så kommer det nog någon som vill veta vad vi har i boogie- och framaxeltryck. Så, det vet vi det nu också! 2900 kg resp. 1900 kg.
Bilden är på Uddevallabron som vi passerade i lördags.
/Roger
12 svar till ”Husbilens vikt är det viktigt att veta”
Jag känner familjer, som lägger minsta lilla sak på en våg och summerar därefter allting. Så kan vi inte ha det om vi skall trivas. Vi hade Kabe 880 med nästan 1100 kg att kunna lasta. I den fanns inget utrymme att lasta. Så köpte vi Kabe 910, där fanns plats att lasta, men inget utrymme i regelverket. Vi var tvinga att direkt väga upp till 5500 kg för att kunna lasta obehindrat. Nu har vi totalvikt 7400 kg. Svårigheten är att hitta en våg att väga sig.
De flesta med husbil verkar behöva kompromissa. Att hitta en bil med rätt lastvikt kan vara något att kompromissa med. Men för oss var det viktigt att ha ordentligt med lastvikt då vi ju bor i bilen. Glad att ni nu hittat en bil som ni gillar skarpt.
Hej Matts,
Krävdes det någon modifiering av bilen för att väga upp den till 5500 kg (eller 7400 kg)?
Vad kostade det?
Tror inte Mats läser här längre, om du vill kontakta honom så har han en egen blogg mattstorebring.se
Jättebra att ni har koll där, tror faktiskt inte alla har det. Men vet om att det kan bli tråkiga påföljder så ni gör verkligen helt rätt 😀
Det är mkt att sätta sig in i, men vi försöker göra rätt för oss 🙂
Lastvikten blev en av de viktigaste frågorna för oss när vi köpte vår husbil förra året. Säljarna bara svamlade och menade att man har ju inte med mera än en 20 kg resväska när man åker på charter med flera intressanta jämförelser. Jag har aldrig åkt på charter, men tror inte många har med cyklar, sängkläder, köksutrustning, bränsle och vatten på de resorna… Vi fick till det bra med en 3500 kg bil även med vikten per axel. Får eventuellt åka med lite mindre vatten eller utan cyklar om vi har med extra passagerare eller storhandlar. Det kan vi leva med så länge vi inte behöver väga minsta pryl så fort vi ska ut å resa.
Skönt att höra att ni har koll och har lite marginal. Jösses så knäppa kommentarer från säljarna 🙂 Nej, väga varje pryl vill inte vi heller göra.
Jo det här med tjänstevikt och totalvikt är viktigt att känna till. Vilket tyvärr nog väldigt få är insatta i när de hyr släpvagnar/husvagnar. Så jag kan tänka mig att det är precis samma sak med husbilar. Det är lätt att glömma detaljen med maxlast. Så det är bra att du tar upp det här.
Tack för pepp 🙂 Särskilt när det gäller husvagn och släp är det ju dessutom otroligt viktigt att lasta rätt. Har sätt husvagnar slängas fram och tillbaka på vägen troligen pga av felaktigt lastad.
Detta är ett viktigt inlägg att belysa. Lastvikt är en sak, axeltryck är minst lika viktigt men inget folk pratar om. Finns ens kunskapen bland flertalet?
Vi försöker skriva om det mesta vi upplever och då blir det lite av varje. Vet inte om om kunskapen finns faktiskt, men Roger är bilintresserade så det blev kanske naturligt för oss att ta reda på det. Jag hade nog missat det om jag hade bilen själv och ingen påpekat det.