Har berättat tidigare om hur vi resonerat kring hydrauliska stödben till FrankieBoy och nu har vi gjort slag i saken!
Redan från när vi beställde husbilen tänkte vi att hydrauliska stödben skulle vara bra, men samtidigt är det inget som behöver vara fabriksmonterat, vilket var anledningen att vi inte beställde det från början. Vi tänkte vi ville se om vi verkligen behövde det då det är ganska kostsamt.
I torsdags lämnade vi in bilen hos EP i Skene, på rekommendation av Forsbergs samt många husbilister som lovordar Miro och hans arbete. Och det förstår vi verkligen, vi är ruskigt nöjda med allt.
En sak som vi verkligen tycker är en posivit överraskning är att stödbenen är placerade innanför bakdäcken, inte bakom. Det gör att vår markfrigång och överhäng inte påverkas alls av stödbenen, vilket vi sett på många andra bilar.
Hur använda våra hydrauliska stödben?
En annan sak som är viktig för oss är att vi förstår hur vi ska ta hand om vår investering, hur stödbenen ska användas och vårdas för att hålla länge. Det förklarade Miro noggrant för oss. Han berättade bland annat:
- om vi ska stå still mer än några dagar så bör inte hjulen hänga i luften (detta för att inte belasta stötdämparna i onödan). För att förhindra det är det bara att lägga in några plankor under bilen som framhjulen kan vila på.
- om en står några veckor kan det vara bra att torka av kolvarna innan de körs upp, för att minimera att partiklar skadar anordningen
- att smörja kolven emellanåt med kedjeolja är bra, särskilt om en står på utsatt läge vid salt hav etc.
- service vart 3:e år är att rekommendera
Vi fick med en digital display där vi kan sköta allt med stödbenen. Det finns manuell höjning/sänkning av fram/bak/vänster/höger samt automatiska program för att stå i nivå och luta åt sidan för att lättare kunna tömma gråtanken till exempel.
Vågfunktionen hoppade vi över
Har varit sugna på att köpa till funktionen att kunna väga bilen. Tänk vad bra att få besked om att det finns ex 30 kg tillgodo så vi kan bunkra med mer varor på Mercadona. Men efter att ha pratat om den funktionen med Miro förstod vi att felmarginalen är 30 kg per 1000 kg och då försvinner den noggrannhet vi sökte.
Men innan vi rullade ut från Miros verkstad så vägde han bilen med sin våg, vilken är kalibrerad och exakt. FrankieBoy vägde 4768 kg utan någon av oss i bilen och med ungefär halvfulla tankar. Dessutom finns en del tunga saker som vi ska lyfta ut ur husbilen nu, som domkraft, stora klossar och lite annat.
Stabilt som ..
Och ja, det är stabilt. Stabilt som … Idag ska det blåsa 16 m/s och det ska bli spännande att se hur det gungar. Eftersom vi ska stå här på Fotö ett tag så lånade vi ett par brädor av hamnen så inga hjul hänger i luften. Utan brädorna hade framdäcken hängt 1-3 cm från marken.
Inga skrapmärken på knäna eller onda korsryggar heller! Ser fram emot att njuta av de 13 fördelar vi kom på innan köpet. Kanske det rent av blir fler fördelar nu! Många undrar om priset. Vi betalade 60 000,- inkl. moms.
/Anna & Roger
10 svar till ”Hydrauliska stödben är monterat!”
Grattis, det är så skönt med hydrauliska stödben. En fördel är ju när det regnar när man kommer fram ingen behöver gå ut och lägga under kilar och klossar. Bara att trycka på en knapp så är det klart man står i våg. ????
Tack, det har du ju rätt i! Fast får nog erkänna vi aldrig ställt bilen i våg när det regnat 😀
Förstår ni är hoppfulla och supernöjda med dom nya stödbenen, har själv funderat länge på att skaffa men ändå tvekat lite p.g.a kostnaden men saknaden av dom överväger nog kostanden, skall bli kul och följa vad ni tycker
Johnny
Det är inte billigt, men vi tänker att det är billigare att göra vissa justeringar på FrankieBoy än att köpa en ny husbil 😀
Coolt har aldrig förstått varför inte mer än kostnaden i så fall, kan ju inte vara så kul att allt gungar om man inte är till sjöss ????
Det är inte billigt, men det är väldigt skönt med ett stillastående hem, tycker vi.
Härligt,en dyr men väldigt bra investering på Bobilen förstås!
Njut vidare utan gungande nu…..
Ja mycket pengar, tog mer än de närmare 800 nätterna att bestämma oss för att det var värt det 😀
Vad tycker ni om era stödben?
Har ni fått lite erfarenhet nu?
Blir bilen helt stum?
Eller rör den sig lite i sidled om någon rör sig i den?
Vi upplever att vår blir gungigare när benen måste skjutas ut mycket.
Vid en ren stabilisering, bara så att benen nuddar märken utan att räta upp bilen blir det stumt, men ju mer det måste höjas svajar det i sidled.
Vi bloggade om det för några veckor sen 😀 Kolla här: https://anna-forsberg.se/hur-bra-ar-det-med-hydrauliska-stodben/ Vi tycker det blir stumt. Alltid mest stumt när stödbenen och alla 6 är i backen så klart.