När vi bokade flygbiljetterna hos KLM för vår Sverigevistelse bokade vi även en hyrbil. Vi skulle ju flänga runt en del.
Eftersom vi blev ett helt dygn försenade så hämtade vi bilen en dag för sent, men det påverkade inte vårt pris, utan vi fick betala även för det första dygnet. Vilket jag har förståelse för.
Vi tecknade full försäkring då vi inte har någon hemförsäkring i Sverige så finns det inget som täcker om något skulle hända. Vi tyckte det var skönt att säkra upp det så.
De var väldigt hyggliga och uppgraderade oss till en Audi Q2, som de sa är skönare att åka långt med. Roger höll väl inte med om det, men jag blev glad då det faktiskt var första gången jag åkte Audi och jag satt i alla fall bekvämt.
Vi fick nyckeln och gjorde en okulär besiktning, inga skador på bilen mer än ett stenskott som redan var registrerat.
Det blev körningar mellan Partille och Alingsås några gånger och en sväng till Helsingborg.
När vi lämnade in bilen på utsatt tid var det välskyltat och smidigt att köra in i garaget, gå in på kontoret och bara lämna nyckeln. Vi hade betalat vid bokningen.
Men dagen efter fick Roger ett mejl där de skickade ett par bilder och hävdade att vi skulle betala för en skada på undersidan av kofångaren.
Vi är helt säkra att vi inte har kört på något och bestred snabbt deras anklagelse. De svarade att de trodde skadan funnits där tidigare så de tog bort skadeanmälan på oss. Intressant.. vi misstänker de försökte en fuling eftersom vi hade full försäkring.
Väldigt viktigt att gå igenom bilen innan en rullar iväg, så en inte blir tagen på sängen med såna här saker. Det kan bli dyrt!
Bilden är en skärmdump från Audis webbplats. Vi missade båda två att fota hyrbilen, men precis så där såg den ut, grön och fin.
4 svar till ”Hyrbil hos Europcar”
Det känns onekligen som att de gjorde en fuling. Går det så går det ungefär. Otrevligt i så fall. Det gäller att kolla bilen, helt rätt. Vi har varit med om liknande för många år sedan här på Madeira, men hade fotograferat bilen på alla håll och kanter innan på plats så vi kunde visa hur bilen såg ut när vi tog över den. Sen bytte vi uthyrningsfirma.
Ja vi lär ju testa en annan uthyrningsfirma nästa gång helt klart.
Trist när sådant händer! Men nu stod ni ju på er och det var ju tur. Vi brukar hyra av Avis eller Hertz och det har fungerat väldigt bra. Men vi tar bilen separat och inte via det flygbolag vi åker med. Kanske gör det ingen skillnad men de har varit bra.
Förstår att ni väljer annan uthyrare nästa gång.
Ja, det är bättre att ta bilen separat har vi nu förstått. Om något skulle hända skulle vi behöva ligga ute med pengarna tills KLM betalar oss. Härligt att en lär sig nya saker hela tiden 🙂