Det kryper neråt i husbilsbatterierna när solen lyser med sin frånvaro.
Vi är beroende av att solen lyser. Som så många andra 🙂 Men även FrankieBoy är lite beroende av det. I alla fall när vi inte varit ute och kört eller kopplat upp bilen på elstolpe. Lite sol igår kväll gav fint ljus (bilden) men inte mycket laddning sådär på kvällskvisten.
Har nu stått 11 nätter utan el och idag var bodelsbatterierna lite trötta och ledsna. Så jag tog ut FrankieBoy på utflykt. Jag körde till Tollered rastplats utanför Nääs, där kan man nämligen tömma toakassetter och en av våra var full. Två flugor i en smäll, för när jag kom tillbaka till Alingsås var alla tre batterier laddade till max!
Fick kul besök på kvällen då Rogers gamla barndomsvän Peter kom förbi. Konstaterade att det säkert var 8-10 år sedan de träffades, så det var verkligen på tiden. Jättetrevligt att höra dom prata gamla minnen och göra catch-up till idag.
Imorgon är det fredag och då lämnar vi stan ett par dygn!
/Anna
14 svar till ”Ingen sol, ingen elstolpe = ingen ström i husbilen”
11 dygn utan påfyllning känns så otroligt långt i min värld.
Och att träffa gamla polare för att catch-up är underbart. Önskar mer sånt i min värld. Eller även med nya polare. Att bara ses helt enkelt.
Ja det är lång tid, lite sol har kommit och det har hållt oss flytande samt lån av stolpe några timmar en dag. Lite småduttande med andra ord. Att ses och bara hänga förutsättningslöst är härligt. Särskilt när en är i sällskap en känner sig trygg att vara en själv.
Vad spännande det låter ändå, och jag får en sån känsla av frihet när jag läser detta inlägg. Underbart!!
Ja visst är det mycket frihet för oss, vi älskar verkligen att ha möjligheten att styra våra dagar och vakna där vi vill. I alla fall många av dagarna 🙂
Vi har knappt testat ett par dygn utan ström,, men utan solcellor så gissar jag att det ska sparsamhet till för att stå ut mycket längre. Nu har vi i alla fall kopplat upp oss mot en stolpe i Berlin där vi ska stå en månad så jag kan gå en tyskkurs!
Ja utan solceller skulle jag inte vilja vara. Idag har solen hjälpt alla batterier, så jag har kunnat ladda dator och jobba hela dagen och sen ladda igen 🙂 En riktigt bra strömdag med andra ord. Hoppas Berlin blir grymt, har inte varit där och förstår att många förälskat sig i den staden. Blir till att åka dit någon gång!
Låter äventyrligt – men de lovar sol i helgen, i alla fall här 🙂
Ja äventyrligt är det helt klart!
Jag har med solceller och ägarna tycker detta var en väldigt bra investering. Mina ägare står oftast utan el och de säger att de klarar sig väldigt bra ändå. Men jag körs ju bara 3 årstider, kan ju vara riktigt kärvt den sista årstiden utan ström
Roligt att höra att dina ägare gillar solcellerna. Eftersom jag jobbar digitalt behöver jag ju en hel del el, så är ganska beroende av el. Trevlig fredagskväll!
Kul att hitta denna sida, kommer följa er och säkert träffas något då ni står i vår favoritstad.
Jag vill inte vara ”tråkig” på något vis, men efter en sväng till Tollenäs T/R från Savannen så har ni inte fyllt batterierna särskilt mycket, jag förutsätter att ni inte har LiFePO4 batterier, utan vanliga bly/syra, dom tar inte emot laddning särskilt bra, upp till 80% går det skapligt men sen är det tungt att få in energi, och att dra ur dom till mer än 50% knäcker ganska snabbt batterierna, tyvärr så ni har knappast fyllt dom ens efter en heldag med motorn igång, ni behöver en bättre batterimonitor som visar korrekt vad som tagits ut ur batteribanken och hur mycket ni laddat tillbaka….ni kommer att få betala med täta byten av bodelsbatterier om ni inte sköter laddningen … en Dc/Dc laddare kan hjälpa till att ladda batterierna till max via motor men det tar ändå låång tid att ladda fullt…
Solpaneler ok… dom hjälper till lite men den här tiden på året så är dom inte så effektiva som man gärna vill tro…
Stod ”bredvid” er förra helgen … (Eura närmast ån).
Hej! Kul att du hittat hit! Du är inte tråkig 🙂 Tacksam för din input och kunskap. Vi lär ju oss fortfarande så det är absolut så att vi kan behöva all hjälp vi kan få. Märkte idag att batterierna tog slut fort, så det är tydligt att jag inte hade laddat fullt som indikatorn visade. Kom och säg hej nästa gång du ser oss 🙂
Hej!
Jag tänkte också att 11 dygn låter en väldigt lång tid.
jag har ingen batteriexpert, men min man är och har säger att man ska aldrig släppa batteriet under 50% , om man går under det förkortar man batteriernas livslängd mycket.
Vi funderade att installera solceller på vår California, men han valde att inte göra det just nu, då vi tror att vi kommer att åka mycket under den första vinterresan.
Han tänker också byta alla batterier till nya , även om dessa nuvarande fixar 2 dygn med värme och kylskåp också. Men han vill alltid vara på den säkra sidan när det gäller just batterier.
11 dygn? Nu förstår jag inte 🙂 Vi har fått tydliga instruktioner att inte låta batteriet gå ner under 12V på vår panel. Man får köra väldigt mycket för att ladda på batterierna. Vi hade aldrig klarat oss utan vår solpanel i alla fall. Vårt kylskåp och värme drivs av gasol om vi inte är kopplade på elstolpe. Så batterierna har inget med det att göra i vår bil i alla fall. Hoppas ni hittar rätt lösning för er!