För 1,5 år sedan gick vår kyl/frys sönder, den fixades då inom garanti, även om det var en långsam historia. Nu gick den sönder igen och garantin gällde inte längre så vi fick själva ordna med reparationen.
Det var en dag då strömmen kom och gick flera gånger. Och rätt var det var så startade inte ”Jesus” upp igen. Du kan läsa om varför vi kallar vår kyl/frys för Jesus i det här inlägget om förra gången den gick sönder.
Elen här är inte lika stabil som i Sverige. Strömavbrotten varar i typ 10 sekunder och sedan kommer den tillbaka med full kraft igen, ofta sker det flera gånger efter varandra. Det är inte bra för maskinerna. Så ett spänningsskydd köptes efter förra gången, om det hjälpt vet vi inte. Nu hjälpte det i alla fall inte längre.
Reparatör och reservdel
Jag gick in på Worten (där vi köpt vitvaran) för att se om de kunde hjälpa oss igen, även om vi den här gången så klart skulle behöva betala. Men de hade ingen ledig servicetekniker förrän 3 veckor senare.
Vi förstod att detta inte skulle lösa sig snabbt den här gången heller. Så fram med den lilla kylen som vi köpte förra gången som Jesus gick sönder. Flytta över det viktigaste dit och så fick vi låna båda kyl- & frysutrymme hos våra vänliga grannar.
Roger som fortfarande har Facebook (verkligen bra i såna här sammanhang!) gick in på en av grupperna för Ourique och frågade om någon visste någon som skulle kunna hjälpa oss. Han fick flera svar, men han fick också ett SMS av en certifierad kyltekniker från Castro Verde som heter Junio. Detta var på en söndag (för två veckor sedan) så det var snabbt och bra. Han kom på måndag efter lunch som han lovat. Konstaterade att det var moderkortet. Igen. När han åkte så sa han att han skulle se var han kunde få tag i ett nytt moderkort. Han bad oss gilla hans sida på Facebook och skriva en review. Jag betalade €40,- för besöket och felsökningen men någon review ger vi inte förrän jobbet är klart, och vi gav aldrig någon senare heller.
Sedan fick jag jaga honom för att få besked om moderkortet. Han sa att han skickat mejl till en leverantör men inte fått svar. Jag frågade om han kunde ringa istället men då sa han att det inte gick. Jag gick in på deras hemsida och jodå, där fanns ett telefonnummer. Han ringde då, men fick inget svar. Jag ringde själv och fick prata med en kille som lovade att svara på mejlet från Junio så fort han fått besked från Samsung om moderkortet. Detta var på tisdagen. På torsdagen hade jag fortfarande inte fått någon besked från Junio, så då kontaktade jag en annan kylreparatör som vår vän Fernando rekommenderat.
António kom några timmar efter att jag frågade honom om han kunde se om det gick att laga moderkortet. För att köpa ett nytt verkar ta för lång tid, så bättre någon kan byta ut komponenten som är trasig tänkte vi. En väldigt trevlig och artig person, han tog i hand och hälsade och torkade av sig skorna mycket noga innanför dörren. Men efter en stunds felsökande konstaterade han att det inte går att laga moderkortet, åtminstone kan inte han göra det. Det är en speciell Samsung-detalj som gått sönder och det kan ta flera veckor att få hem den. Dessutom är den integrerad i kortet så inte löst så lätt. Han bad om ursäkt att han inte kunde hjälpa oss, men jag var glad han försökte! Han ville ha €10,- för besöket och felsökningen.
Tillbaka att jaga Junio då. Samtidigt som jag själv kontaktade Samsung och letade reservdel via deras reservdelscenter och tekniker i landet. Använde telefon och WhatsApp. Svårt att få tag på någon.
På fredag eftermiddag fick jag äntligen tag i ett moderkort via Samsungs spareparts i Porto (något jag inte fattar varför Junio inte lyckats med en vecka innan). Jag beställde och betalade, de sa att leveransen tar 4-8 arbetsdagar. Så bara att vänta. Och städa.. tog så klart tillfället i akt att skura rent båda skåpen.
Parallellt med detta så pratade Roger med vår elektriker för att försöka få till en bättre lösning än den vi har för att få en jämnare strömförsörjningen, inget är 100%, men vi gör vad vi kan för att undvika sånt här problem igen. Jobbet är beställt för installation inom kort.
Backup
Vår lilla kyl funkar ju bra, står på nya bänken så den är inte heller i vägen, det är en väldigt bra backup när stora kylen går sönder. Men att inte ha en frys är otroligt frustrerande. Vi har planerat för att ha en större frysbox framöver, men har ingen plats att ha den på än. Vi behöver få ordning på gamla hönshuset först. Just nu är våra grannar en utmärkt och väldigt snäll backup.
Här är ju aldrig så kallt att vi kan ha frysvaror utomhus. Vi vet att ha en kombo av kyl och frys inte är bra av just den här anledningen, men vi har inte plats för två separata. Denna amerikanska variant är 90 cm brett och det som passar bäst i vårt kök.
Det gamla moderkortet ska vi försöka få lagat, så vi har en reservdel när och om det händer igen.
Montering
När moderkortet till slut kom i fredags (det tog 5 arbetsdagar) så ringde vi Junio igen (Antònio tyckte inte det var ett jobb för honom) och bad honom sätta in kortet. Vi hade haft kontakt under veckan och han hade då sagt att han kunde komma på fredag eller lördag.
När kortet kom så jagade jag honom för att få besked om när han kunde komma. När han till slut svarade var kl. 17 på fredag eftermiddag och han var i Algarve och skulle göra ett jobb till. Lördagen hade han bokat upp sig på så det var inte längre ett alternativ. Jag sa att han kunde komma sent på fredagen, eftersom han lovat fre el. lör. Men han kom inte på fredagen (så klart, klockan var ju mycket). På lördag morgon fick jag ett SMS där han frågade om tidigt måndag morgon var okej. Ja, svarade jag på det.
I söndags kväll messade jag och frågade när han skulle komma. Han svarade inte. I går morse vaknade jag kl. 7 och ser då att han messat att han är på väg! Vi rusade upp ur sängarna för att åtminstone vara påklädda när han kom.
När han kom fixade han bytet av moderkortet. Han sa att han haft så mycket att göra. När han var klar såg vi att displayen inne i kylen såg väldigt märklig ut. Han sa att det är normalt att det beror på att kylen inte är kall än. Problemet kvarstår och vi hoppas han löser det åt oss…
Han lovade också att han skulle skriva en rapport som vi kunde använda i vår reklamation till elbolaget. Jag bad att få den tillsammans med fakturan. Detta har jag ännu inte fått.
Men vi har i alla fall en fungerande kyl/frys.
Lärdomar
Detta var ytterligare en av anledningarna till att det var lite tufft, som jag berättat om. Tillsammans med att värmepumpen gick sönder samtidigt och vi redan spenderat pengar på en ny soffa. Men det handlade inte om pengarna här, utan krånglet med att få tag i reservdelen, förvara maten och äta upp det som vi hade innan det blev dåligt.
Allt som vi går igenom i livet ger oss lärdomar. Till exempel att vitkål/spetskål klarar sig väldigt länge utan att vara i kyla. Vi hade de sista vitkålshuvudena i kylen när den gick sönder, sköljda och inslagna i plast. Det fick ligga kvar i det avstängda kylskåpet och när det börjar se tråkigt ut så strimlade jag kålen, la den i kallt vatten i nån timme. Sen i en platspåse som jag sög ut luften ur. Då höll den ett tag till. I fredags åt vi den sista vitkålen från vinterskörden!
Att det är gott med tomatsås av egna tomater, för det har vi ätit de dagarna vi inte kommit på vad vi ska äta, och vi inte velat åka till grannarna och hämta mat.
Och att vegokorv är en bra konserv att ha hemma, för då kan vi alltid göra stroganoff! Särskilt gott med ris av egen skördad blomkål eller stekt broccoli.
Vi har faktiskt inte behövt slänga något alls! Och att äta upp det som vi har hemma gör ju att vi sparat några kronor de här veckorna också. Det gör ju inget alls.
Men nu är vi i alla fall tillbaka på banan och hoppas vi klarar oss från strul den närmnsta tiden. Det kommer alltid nytt när en har hus, men nu är det skönt att det är över för den här gången.
Vi kommer att reklamera händelsen till E-redes (företaget bakom alla elledningar) och be om att få ersättning för moderkort och teknikerns arbete. Det tror jag vi kommer få.
Men att vara utan frys (och en stor kyl) i två veckor påverkar humöret, särskilt när en fryser samtidigt. Men som jag redan berättat är värmepumpen lagad och nu alltså även kylskåpet. Livet går tillbaka till normalläge.
38 svar till ”Kyl/frysen sönder igen!”
lite läskigt, för kyl och frys vill man ju ha… i alla fall den varma årstiden, jag är mjölkberoende 🙂
När jag föddes på 1950-talet hade vi ingen kyl, och mjölk såldes inte på söndagarna, min mor hade svårt med babymat till mig, har hon berättat. De gamla hade nån sorts kall källare under huset, har jag sett. Och nu har man i moderna hyreshus börja göra kalla skafferier som man hade förr.
Ja kyl och frys vill jag verkligen ha 🙂 Smart att de gör kalla skafferier i nya hus. Vi har en liten källare under balkongen som vi skulle kunna använda som kyl på vintern. Men inte frys. Och absolut inte på sommaren. Så för oss är kyl och frys nödvändigt.
Fy så tråkigt ni haft det…..hoppas att allt sköter sig nu. Kram
Ja riktigt skittråkigt 🙂 Tack det ordnar sig alltid. Kram
Det där att strömmen går av och slår på, gör tydligen skada, det fick ni tyvärr erfara. Kanske att man bör ha sladdar utdragna från datorer kaffemaskin osv för att slippa detta. Men man vet förstås inte när strömmen går. Bra att ni har fått hjälp och ordningen är återställd.
Bra gjort att ni tagit hand om all mat, annars är det lätt att man kastar.
Vi drar ut datorladdare när strömmen går, om vi hinner. Men allt kan vi ju inte dra ut, den kommer ju tillbaka efter 10 sek, så det är inte så mkt tid att vifta på. Det gäller ju att handen sitter på uttaget när den går i så fall 🙂 Allt har vi tagit om hand, det känns bra att vi kunde göra det.
Varför ÄR det så där?
Tycker aldrig det slår fel, går en grej sönder kan man slå sig i backen på att fler saker kommer att braka ihop.
SÅ trist i ert fall. Ja, jag kan tänka mig att vitvaror tar skador när strömmen kommer och går. Kan vara smart, som Joy säger ovan, att dra ut sladden till kaffebryggare, micro, assistenter, datorer etc. TRIST! Glad att hjälp kom. HOPPAS nu att det inte ska strula vidare.
Kram från mig
Ja det kan en verkligen undra! Att dra ut alla kontakter hela tiden vore säkert bra, men kyl&frys kan vi ju inte ha urkopplat. Och det är det enda som gått sönder. Kram
Det låter lite typiskt med hantverkare här tycker jag. Men skönt att felet det är åtgärdat nu.
Kram Carin
Vi har haft väldigt bra hantverkare, men just de här två händelserna har det varit väldigt jobbigt att få svar från firmorna. Kram
Oj, vilket projekt och vilken pärs det blev. Kyl och frys är man helt enkelt beroende av så jag förstår att det är en lättnad att det fungerar nu.
Den lilla familjen har ett kallskafferi i sitt nya hus och det är väldigt bra men det är tveksamt om det fungerar på era breddgrader. Hoppas att inget mer går sönder nu. Det tar både på energin och på plånboken.
Ja en stor lättnad! Kallskafferi låter jättebra, men här hade det inte funkat tror jag.
Allt på en och samma gång, så typiskt. Bra att ni har normalläge igen.
Tack och lov så fungerar elen väldigt bra här ute på ön trots stormar och annat …sällan är vi utan ström. Hoppas verkligen att ni får lite lugn och ro nu, jättelänge, det förtjänar ni.
Sånt där tar på …
Kram
Ja nu har vi äntligen normalläge igen, pustar ut! Vi är inte heller utan ström mkt, bara i 10 sek här och där. Det är ju tyvärr det som är problemet.. 🙂 Kram
Usch så trist. Kyl och frys behöver man ju.
Uttrycket ”en olycka kommer sällan ensam” stämmer tyvärr alltför ofta.
Nu är det ju ok igen och jag håller tummarna för att det fortsätter så.
Ja det uttrycket stämmer väldigt bra! Nu är det bra igen och tack för tumhållningen.
Suck!
Exakt! 🙂
Vilken otur ni har haft och så frustrerande att hela tiden behöva jaga och själv hitta de lösningar som någon annan borde ha sett. Jag förstår att det har tagit på humör, ork och även plånbok. Fint i alla fall att ni har snälla grannar som kan hjälpa och bra att ni hade det lilla kylskåpet. Ni var duktiga på att äta upp allt och inte slänga något. Bra jobbat 😀 Nu hoppas jag att ni slipper mer krångel och att ni får ersättning för alla utgifter.
Kram
Väldigt otur, men nu hoppas vi att vi har haft vårt så det blir en lugn vår och sommar 🙂 Kram
Men så trist, samtidigt så känns det som ni borde fått hjälp ändå när problemet återstod.
Jättetrist, men nu så hoppas vi det är över för ett bra tag!
Hej Anna! Stackars er! Blir helt slut när jag läser vad ni har fått gå igenom. Vet inte om jag skulle fixa det. Min make skulle garanterat bli GALEN! Haha… men allt kommer fixa sig till slut! Skönt! Tur att ni inte behövde slänga något! Tomatsoppa på egna tomater är guld för strupen och jag älskar alla sorter av kål! Jättegott! Hoppas verkligen allt ordnar sig med elen nu!
Må gott och KRAM! Anna
Det var väldigt frustrerande där ett tag. Men nu är vi på banan igen! Tack, detsamma! Kram
Men vilket krångel med allt och samtidigt som värmepumpen gav upp. Men nu har ni väl fått ordning på allt?!
Teknik är inte alltid så bra, mycket krångel när det går sönder, att laga eller få tag på delar, det har jag lärt mej under åren.
Ha en fin kväll
Kram
Ja det blev lite för mkt på en gång där. Lite strul kvar med displayen i kylen, och pappren är inte inskickade till elbolaget än. Men annars så är det bra. Detsamma kram!
Nu får det va slut på oturen! Även om det tar energi och tid så lär en sej nåt. Och så skönt att allt funkar nu!
Värmande kram
Ja nu får det vara nog, skönt att allt är på banan nu igen. Tack, kramar tillbaks!
Det var ett riktigt elände ni haft och nog ligger det något i att en olycka sällan kommer ensam. Nu måtte det väl ändå vara nog och vi håller alla tummar för att ni bara kan njuta av vår och sommar….
Bra jobbat att lyckas äta upp och inte behöva kasta något, sånt gillar jag!
Eller hur, nu får det vara nog. Tack så mycket! Det är viktigt tycker jag att inte ha något matspill.
Puh, vad jobbigt när saker går sönder, och ja, kyl och frys innehåller ju i regel mat som då förstörs om man har otur, skönt att det löste sig bra iaf 🙂
Här går också strömmen helt plötsligt, flera ggr i sträck, lite jobbigt speciellt när vi jobbar eftersom vi jobbar hemifrån.
Hoppas att allt funkar som det ska nu ett tag iaf 🙂 Stor kram!
Ja det är skit, men nu ska det förhoppningsvis funka längre. Kram!
Phew, vilken pärs! Hoppas både värme och kyla fungerar framöver.
Men intressant att höra hur ni hanterade det med maten
Ja det var ett elände, men nu lägger vi det bakom oss och fyller på frysen igen!
Men usch så jobbigt. ”Inte det också ” var det första jag tänkte när jag läst om att kylen/frysen också gått sönder. Skönt att ni i varje fall nu har en fungerande kyl/frys och så härligt med bra grannar som kan ställa upp.
Jo, det var liksom lite för mkt på en gång. Men nu hoppas vi att vi slipper mer krångel. Väldigt glada för våra grannar!
Vilket strul, rena ketchupeffekten hos er. Vet att elproblem också uppstår på Gotland och där fick pappa byta kyl och frys många gånger när de inte klarade alla avbrott. Värst var nog att köket var specialsnickrat och det gick inte alltid att få tag i nya vitvaror i rätt storlek, så där har det sågats och fixats en hel del genom åren. Något som min man fick snygga till i somras.
Skulle det fungera att bygga en jordkällare hos er, eller är det för varmt?
Verkligen ketchupeffekt! Hoppas vi får ordning på spänningsutjämningen snart. Jag misstänker att det skulle bli för varmt. En jordkällare behöver väl vara fuktig också?