När en programvara, i det här fallet Lightroom Classic, som en hänger i mycket kraschar så blir det jobbigt. Väldigt jobbigt faktiskt.
Jag använder ju Lightroom Classic för bildbearbetning av alla mina bilder. Och i måndags när jag öppnade appen så släcktes den direkt.
Jag förstod inte alls varför, sist jag använde den så funkade den utmärkt. Avinstallerade och installerade på nytt, startade om datorn och provade även en äldre version. Men nej, samma problem oavsett mina åtgärder.
Det här inlägget är så klart inte alls intressant för de flesta av er, men jag vill dokumentera det. Det här är även en av anledningarna till att jag inte prioriterat att läsa bloggar denna veckan. Om det inte är för dig så kanske det finns något annat inlägg du inte läst – kolla kategorilistan här.
Adobe support
Kontaktade då Adobes support via deras chat. Och deras supportpersonal (kallas agent hos dem) gick in via en fjärrstyrning.
Jag ska göra en lång historia kort, för det här är verkligen en lång historia.
Från kl. 11.00 ungefär på måndag förmiddag till 23.00 på kvällen satt jag vid datorn och kollade vad agenterna gjorde via fjärrstyrningen. Ibland behövde jag vara stöd genom att skriva in ett lösenord.
Nästan varje gång de bad mig starta om datorn (vilket var ett antal gånger) så tappade vi kontakten. Då behövde jag ställa mig i kön i deras chatfunktion för att få kontakt igen. Då med en ny agent för av någon anledning kan en inte få tillbaka den som redan jobbat i ärendet. Så där höll jag på. Hela dagen. Tills de sa att problemet inte är deras utan Apples.
Apple support
Så jag kontaktade Apple och fick snabbt tala med en från deras mest erfarna konsultteam som hävdade att problemet var Adobes, eftersom det bara gällde LightRoom. Inte Photoshop eller någon annan programvara.
Adobes support igen
Så tillbaka till ruta 1. Ny agent. Igen. Men till slut var det läggdags och jag blev lovad att bli uppringd dagen därpå av någon av Adobes bästa konsulter. Det samtalet kom inte fram.. varför vet jag inte, men ibland har min telefon dålig täckning så troligen därför.
In på chatten igen. Och börja om samma sak som dagen innan. Samma frågor, samma åtgärder och samma resultat. Alltså vi kom ingenstans. När jag väl tyckte att en agent började göra lite nya grejer så tappade vi kontakten.
Och mitt i en chatt, innan agenter ens varit in via remote så kom det här meddelandet upp
While this conversation has ended, feel free to come back anytime you need help.
Då fick jag starta en ny chat igen. Det är konstigt för jag är ju inloggad på mitt Adobe konto. Så de har min mejladress, de skulle kunna kontakta mig via mejl när kopplingar bryts. Men så jobbar de inte. Att saker och ting bryts är inte mitt internets fel, utan det är alltså tekniska problem hos Adobe.
Hela tisdagen satt jag där igen vid datorn. Och tittade på när flera olika agenter felsökte. Tror jag kom upp till 11 st. personer som varit inne via remote, sen några till som jag aldrig kom så långt med utan ”bara” chattat med.
När de är inne så kan jag inte jobba eller blogga. Inte redigera bilder, inte läsa eller göra något annat alls. Så det är väldigt frustrerande. Tröttande och förbann….t tråkigt!
På tisdag kväll brast det och jag beskrev för den aktuella agenten hur detta påverkade mig. Han lyssnade och agerade väldigt proffsigt. Vi höll på nån timme till, han pratade med kollegor och ville säkra upp att alla vägar var testade.
Ny användare
Den enda lösningen som gick att göra var att skapa en ny användare, för där funkade Lightroom Classic utan problem. Något har troligen hänt vid en uppdatering av Lightroom som påverkat min användare – men bara gentemot Lightroom. För Photoshop funkar och alla andra program jag använder på datorn.
Min användare och Lightroom blev helt enkelt ovänner. Eller nåt. Okompatibla.
Så nu har jag en användare för Lightroom och en annan för allt annat. Men jag kommer successivt flytta över allt privat till den nya användaren och sen när jag slutat jobba så kan jag radera den korrupta användaren. Gör nog en ominstallation av datorn då också så jag får bort gammal skit.
När jag tackade den sista agenten för hans idoga arbete samt rekommenderade dem att se över tekniken på remotefunktionen samt införa möjlighet att välja samma agent så fick jag det här meddelandet av honom
Thank you very much and I really wanted to fix this issue on priority however it was really beyond my control. I talked to several seniors and also went through several articles and resources to fix it but it could not fix it. I will surely keep your suggestions in mind and take it further and it will help us improve. Also, will take this Lightroom Classic issue further and will try to get it fixed in the upcoming update.
Agent hos Adobe
Så. Min vecka startade med två dagars uttråkad stiltje, där jag knappt kunde på toaletten för jag behövdes vid skärmen. Men i alla små avbrott så har jag ätit, klappat katterna, skördat sallad och dansat.
Jag fick en månad gratis på abonnemanget hos Adobe. Inte mycket pengar, men tackar för gesten! Jag har fyllt i deras enkät som de skickade på mejl efteråt, där jag gav min feedback. Det är viktigt så klart så de kan göra förbättringar, om de vill.
32 svar till ”Lightroom Classic krasch!”
Men så surt. Dom kan ju inte räkna med att vi kan sitta vid datorn på det sättet. Man har ju ett liv även utanför. Blev lite intressant ändå, då jag precis skrev om att redigera bilder man tagit. Är totalt kass på detta med bildredigering.
Exakt, det var väldigt frustrerande. Vad kul, ska kolla om en stund när jag gör min bloggvandring. Jag gillar redigeringen mer och mer.
Men rackarns vilken tid det tog! Det är lite klent att de inte kunde kontakta dej utan att du hela tiden måste vara på tå. Vilket tålamod du har! Själv skulle jag blivit tokig av all väntan. Sköt att det löste sej så småningom, så det fungerar nu.
Kram
Ja det var väldigt tröttsamt! Eftersom det är mitt stora intresse så behövde jag ha tålamod.. behövde få igång det igen. Kram!
Stackars dig. Jag förstår att det var utmattande. Att ständigt hamna på ruta 1. Fina bilder på katterna =) Hoppas att nästa vecka startar så mycket bättre för dig! Kram
Väldigt enerverande! Tack, ja det hoppas vi på, då blir det ju kastrering 🙂 Kram
Så jäkla tråkigt, jag kan verkligen förstå din känsla. Det är lite detta som gör att jag inte vill prenumerera på olika datorprogram. Hoppas detta var en engångsföreteelse för dig.
Väldigt tråkigt! Svårt att klara mig utan ett redigeringsprogram när jag vill redigera. Finns så klart andra program, men gillar Lightroom. Hoppas verkligen det var en engångsgrej!
Det där med att börja om med ny människa varje gång…
Skönt att en lösning iallafall hittades även om man gärna vill veta varför felet uppstod.
Eller hur, helt galet! Ja det hade verkligen varit bra att få veta varför. Men misstänker det är deras egen uppdatering av LRC som gick åt fanders, som gjorde min användare korrupt på nåt sätt. Men, det får jag ju aldrig veta 🙂
Så oerhört frustrerande minst sagt. Tekniken ska bara fungera men så enkelt är det inte alltid. En månad gratis var ändå en gest.
Ja tekniken ska gärna fungera hela tiden 🙂 Alltid något var det i af.
Finns det något värre en att sitta i en chatt och bli utkastad och få börja om och om med nya hela tiden.
Fy så förbannad jag hade blivit. Men en fin gest i alla fall från dem.
Carin
Vänta är tråkigt och att bli utslängd från chatt eller telefonkö är verkligen så irriterande. Jodå, jag var allt uppgiven ett antal gånger!
Det är så tråkigt när sånt här händer och alla är inte lika kunniga som du och vet hur man ska göra för att fixa till det.
Jättefina bilder på katterna!
Trevlig söndag!
/Ingrid
Väldigt tråkigt och jobbigt. Tack snälla och detsamma!
Så bedrövligt frustrerande!
All teknik ska bara fungera PUNKT!
Sedan tänker jag att alla är verkligen inte lika duktiga som du vare sig det gäller datorer eller språk och i så fall blir det definitivt ännu svårare.
Vi gillar också Lightroom Classic, vilket har blivit smått beroendeframkallande…
Så känner jag också, men vet ju att det aldrig är så. Ja det programmet är verkligen beroendeframkallande!
Även om det är något jag inte använder och inte känner till så är det intressant att läsa om alla vändor och problem som gjorde din dag så lång och trist. Jag skulle ha varit helt utpumpad efter allt detta. Eller rättare sagt – jag skulle ha gett upp. Men det var nog inte ett alternativ för dig. Bra jobbat att orka hålla ut med allt krångel längs vägen.
Ja två dagar dessutom.. Jag kan inte ge upp, det är ju ett stort intresse och ville få löst det.
Så tröttsamt men du fick ju en väldigt bra hjälp! Jag är totalt oteknisk så jag bävar för problem med mitt Lightroom, huuu!
Men allt går att lösa tack och lov!!
Kram från ett regnigt Öland & Titti
Till slut så blev det en bra hjälp och jag är glad att det nu är på banan igen. Regnar här också! Kram
Usch och fy är de första orden som kommer till mig, ja nästan iallafall, det första ordet var trots allt en svordom, den besparar jag dig.
Mitt tålamod hade aldrig klarat av det där.
Fint att det är iordning nu iallafall, ett sådant program är ju bra att ha.
Tillönskar dig nu en fin kväll.
Svär på du, det gör jag 🙂 Tålamodet blev verkligen prövat. Detsamma!
Låter läskigt, när du nu är så intresserad och ”beroende”… lyckligt slut, hoppas vi.
Jag har även idag sålt saker på scoutloppis för barnbarnens lägerverksamhet och annat.
En intensiv dag i scouternas tecken förstår jag! Ja nu funkar ju allt i den nya användaren.
Ojojoj, fy fasen vad kämpigt och irriterande, jag vet exakt hur du kände det 🙂
Ja det var skitjobbigt faktiskt.
Jag fick andnöd bara av att läsa ditt inlägg! Jag fixar inte såna här problem alls, varken tålamod eller ord finns som det gjorde förr då man kunde ruska på axlarna, svära och sen gå vidare. Hoppas nu att det har strulat färdigt för din del
Ja det är skitjobbigt med såna problem. Nu har jag två användare och löser det så tills vidare.
Men så irriterande! Två hela dagar dessutom.
Katterna är så söta!
Ja det var väldigt irriterande! Håller med 🙂