gott-nytt-ar-tarta

London i mitt hjärta

Beslutet att fira nyår i London var så rätt! Vi anlände 29/12 och reste hem 1/1.

Först lite gnäll – förseningar överallt

Vi bokade vår resa med Resia, letar efter en resebyrå som vill lära sig vad vi vill ha och som kan ge oss förslag som passar med vad vi gillar. Jag hade själv hittat hotellet men lät Resia boka både det och flyget. Det blev Norwegian till Gatwick. Resia kommer dock inte få förtroendet igen av anledningar jag inte går in på här och nu.

Vi skulle flyga 7.25 från Landvetter, men kom iväg först kl. 10 på grund av fel på planet så de fick flyga fram ett nytt plan till oss. När vi kom till Gatwick så var det stora förseningar i busstrafiken in till London. Expresstågen var inställda 24/12 – 4/1 – något vi själva hade upptäckt och därför hemifrån bokat in oss på en National Expressbus.

Tycker information om inställd trafik från flygplatsen borde lämnas ut av resebyrån. Hädanefter ska jag sträva efter landning på Heathrow istället, mindre risk för stopp och förseningar om tågen går underground enligt tips.

Ett fantastiskt fint hotell i Docklands!

Four Season at Canary Wharf är det bästa hotell vi bott på. Inte heller var det mycket dyrare än det vi bodde på i somras. Four Season är en lyxkedja så förväntningarna var höga, men de levde upp till alla. Hotellet ligger lite off om man vill hänga inne i London City hela tiden, men tunnelbanan tar bara 20 minuter in och det tar 10 minuter att gå till tunnelbanan från hotellet.

Man kan gå inomhus nästan hela vägen för det är ett stort köpcentrum i Canary Wharf. I köpcentrumet kan man shoppa i alla möjliga butiker, om man hittar dem. Det är ganska rörigt och svårt att hitta och veta var man befinner sig i gyttret av affärer, rulltrappor, tunnelbanan och tågstation.

Området Canary Wharf är ett väldigt fint och nybyggt område med skyskrapor, shopping och flashiga kontor.

Vi hade önskat ett rum högt upp i hotellet och vi fick ett fint rum med fantastisk utsikt över Themes och London city på sjätte våningen. Rummet var stort med panoramafönster och i badrummet fanns både dusch med ordentlig fart på vattnet samt ett djupt och skönt badkar.

utsikt-four-season

Servicen är grym! Vi blev väldigt väl omhändertagna i både reception, restaurangen, av städ och mannen med kubb i dörren (deras concierge – vet inte svenska ordet)

frukosten kunde man välja ur al a carte eller äta från den engelska buffén där det bland annat fanns exotisk frukt, färska jordgubbar och nötter som jag valde att frossa loss i.

En kväll åt vi middag på hotellet, det var väldigt gott! Jag åt pumpasoppa till förrätt och lax till varmrätt.

pumpasoppa-forratt

lax-fankal-mos

Om jag ska hitta något att klaga på så är det den externa fitnessavdelningen. Alltså där finns allt man behöver; pool för simträning, flera bubbelpooler, konditionsmaskiner och styrkemaskiner. Men man behöver gå utomhus för att ta sig till gymmet/poolerna och väl där behöver du fylla i en hälsodeklaration, varje gång! Onödigt krångligt och irriterande. Särskilt för en strukturmänniska som mig 😀 Sen finns det ingen tillgänglig wi-fi på träningsanläggningen heller vilket ju inte är så bra när man vill spela sina musiklistor på telefonen.

fitnessavdelning-four-season-canary-wharf

Afternoon tea på Browns hotell

På grund av alla förseningar på ankomstdagen blev det lite stressigt när vi skulle iväg till vårt bokade bord på Browns Hotell samma kväll, så vi bad hotellets concierge boka oss en taxi. Fram glider en läcker BMW och en halvtimme senare anländer vi ståndsmässigt till Browns.

Jag hade beställt en vegetarisk och glutenfri variant av afternoon tea och det fick jag! Vilket jag tycker är grymt bra, dessvärre var det ganska smaklöst. Desserterna var helt sockerfria vilket ju var jättebra, men inget av det var särskilt gott så jag avstod det hellre helt. Jag blev ruskigt mätt ändå!

Bakgrundsmusiken var verkligen helt fel, stressande och alldeles för hög volym. Det är något jag upptäckte på andra ställen också, det där med bakgrundsmusik är inte engelsmännens styrka.

Nyårsafton firades på Boisdale

Dagen före nyårsafton spenderande vi i pool och gym samt inne i city där kollade i affärer, letade efter lite kläder men vi hittade faktiskt inget alls! Jag fastnade i Apple-butiken på Regent Street för jag behövde köpa en ny telefon. Blev en rosa den här gången!

På nyårsaftonen på dagen kollade vi igenom köpcentrumet i Canary Wharf lite mer noggrant och så besökte vi en Roof garden med växter från öst och väst.

spacig-tunnel-canary-wharf

west-end-roof-garden

Vi fick ett tips från Resia att besöka Boisdale så jag kikade på deras webbplats när vi bokat resan och såg att de hade ABBA-kväll på nyårsafton. Det passade oss utmärkt! Så vi bokade nyårsaftonskvällen hos dem. Det inkluderade showbiljett, 3-rätters och ett glas champagne vid ankomst. Dessutom fick vi gratis spela Black Jack för ett värde av 100 USD var, det var kul!

Showen var fantastiskt bra! Kan tycka att snacket emellan låtarna var väl tillgjort och onaturligt, men det kanske bara är vi som är svenskar som tycker det.

Maten var dock dessvärre inte alls särskilt bra.

abba-mania-boisdale
ABBA Mania

Vi gick tillbaka till hotellet alldeles innan tolvslaget för att vara på rummet när fyrverkerierna sköts iväg. Det var många fina fyrverkerier i närheten men det stora som var inne i city såg vi bara ljussken ifrån. Det vi såg räckte utmärkt för oss 😀

gott-nytt-ar-london

Gott Nytt År!

Tre nätter var för kort tid. Vi tycker verkligen om England och London är inget undantag. När vi kom hem kände jag mig tom. Ville ha mer. Men nu är det söndag och jag har ett par timmar med Vinterstudion framför mig, det är också helt underbart!

Nästa planerade resa blir till Abu Dhabi över påsken!

Publicerat:

i:

3 svar till ”London i mitt hjärta”

1. […] året var jag tre gånger i London; välkomnade 2016, firade dotters 25-års dag och gjorde en inspektionsresa inför den här resan. Ändå är jag […]

2. […] älskar London och besöker staden så ofta vi kan. T.ex. firade vi nyår där för ett par år sedan. Men senast när vi var där firade vi min 50-års dag och spenderade […]

3. […] året var jag tre gånger i London; välkomnade 2016, firade dotters 25-års dag och gjorde en inspektionsresa inför den här resan. Ändå är jag […]

Senaste inläggen

19°C / 8°C
17°C / 7°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.