LinkedIn provocerar tydligen, eller rättare sagt, vissa av personerna som är aktiva på LinkedIn. Nya beteenden börjar ta form och personer utmärker sig på olika sätt som ger både positiva och negativa reaktioner.
”Är det jag som inte fattar hur det hänger ihop, eller håller LinkedIn på att helt urarta?”
Ja det är en av uppdateringarna jag sett nyligen på LinkedIn. Författaren av dessa rader fick med hjälp av kommentarerna som ramlade in en annan vinkel som hen mottog mycket väl. Som med alla olika kanaler så blir det vad man gör det till. Och vi kan alla välja hur våra flöden ska se ut. Du äger ditt eget flöde. Ser det inte ut som du vill så är det bara att ändra vilka du följer.
Intressant utveckling på LinkedIn
Själv tycker jag att det är kul att LinkedIn blivit mer som ett digitalt mingel. Det är inte bara en kanal att ha ditt digitala CV på utan även en marknadsföringskanal för B2B och ett relationsbyggande verktyg. En del jämställer det med Facebook:
”LinkedIn känns på nåt sätt som FB nu”
LinkedIn är utmärkt för våra affärskontakter
Man knyter kontakter och har dialog via meddelanden. Man delar, gillar och kommenterar varandras statusuppdateringar. Känns det igen? Ja, så funkar det på Facebook. Men för många av oss är Facebook för våra personliga kontakter. Och LinkedIn är för affärskontakter.
Eftersom vi postar innehåll beroende på vem mottagaren är så är även innehållet annorlunda (oftast i alla fall) på LinkedIn. Matbilder och ”bra” citat t.ex finns knappt utan man möts oftast av affärsrelaterad information när man loggar in på LinkedIn. Det gillar jag!
Kontaktförfrågan skickas till okända människor
Det är allt vanligare att man får kontaktförfrågningar från helt okända människor. Anledningarna kan vara många, men jag tror att den största anledningen är att man vill utöka sitt nätverk för att nå ut till fler. En del tänker säkert att ju fler kontakter jag har desto bredare publik får jag. Den filosofin har inte jag. För mig är kvalitet viktigare än kvantitet. Men jag är öppen för kontakt med nya personer!
Jag skickar också kontaktförfrågan till för mig främmande människor och jag godkänner förfrågningar från helt okända personer.
Mina kriterier för ”okända” när det gäller att godkänna el. skicka förfrågningar på LinkedIn
- Personen behöver skriva på svenska, då jag inte i dagsläget är intresserade av affärskontakter i andra länder. Länkar som delas kan självklart vara på engelska!
- Personen ska ha ansträngt sig med sin profil så jag kan bilda mig en uppfattning.
- Personen ska vara aktiv. Jag har inget behov av att ha en okänd kontakt som inte är aktiv, för jag vill framför allt få tillgång till det som delas, kommenteras och gillas utanför mina vanliga kluster
- Håller en god ton och är inkluderande i sina kommentarer
Inte bara ett digitalt CV längre
Jag vet att många inte ens har en profil på LinkedIn eftersom de inte är intresserade av att söka jobb. Det tror inte jag är rätt strategi. Dels för att man kan göra så mycket annat än söka jobb på LinkedIn, men framför allt för att jag tror det bästa jobbet dyker upp när man inte aktivt letar efter det. Att bygga relationer kan ge oanade möjligheter.
Att vara lyhörd för och nyfiken på förändringar är så klart en fördel när man ska använda digitala kanaler/verktyg. Det är inte bara tjänsterna som förändras utan även människors beteende.
Ta kommandot över ditt eget LinkedIn
En för mig ny kontakt skrev så här i sitt flöde och jag snodde det med stolthet (och godkännande) för jag tänker exakt likadant.
- Gilla och framför allt kommentera sådant som är bra och det du vill se mer av.
- Följ personer som delar relevanta och bra saker
- Avfölj eller vid behov blockera personer som delar saker du inte vill ha i ditt flöde.
Svårare än så är det inte. Det behövs inga pekpinnar eller kommentarer om att andra delar fel saker eller att ditt flöde är så dåligt. Du får det flöde du skapar.
Tänk också på att det som inte är relevant för dig kan vara precis vad någon annan i ditt nätverk söker 🙂
Happy linking och gör som DU vill, finns inget rätt eller fel. Bara en norm som man lätt kan strunta i!
Vill du så skicka en kontaktförfrågan till mig på LinkedIn
8 svar till ”Nya beteenden på LinkedIn provocerar”
Bra råd. Har varit länge på LinkedIn, men inte riktigt kommit loss där.
Lycka till med nätverkandet!
Bra råd som jag i stort tror är allomgiltiga i många forum, även bortom LinkedIn!
Det är de säkert. Jag är bara så fascinerad av att man reagerar så starkt på att folk vill nätverka.
Det som irriterar mig med LinkedIN är deras nya layout och ”FB-fieringen” av notiserna. Men nu har jag hittat hur man slipper födelsedagarna och jubileerna så nu kan jag återvända.
Min erfarenhet är att LinkedIn funkar rätt bra för att få trafik till artiklar jag skrivit. Det kanske inte får så många ”likes” men läsare.
Vad bra att det ger läsare till dina artiklar! Kanske det kan ge även annat, det är ju tjusningen med något som är i rullning, man vet ju inte vad som kan hända 🙂
Håller med dig fullständigt, Anna! Jag har varit lite försiktig med att tacka ja till vemsomhelst förut. Ofta har jag frågat lite varför just mig? Har jag fått ett vettigt svar är det ok. Nu har jag blandat mig i några trådar som halv-bekanta har, där man kan bli bekant med vemsomhelst. Några har jag själv sökt upp och några har sökt upp mig, det ska bli intressant att se vad som händer med de helt nya bekantskaperna framöver. Men visst är LinkedIn ett bra nätverk eftersom man kan dra med de kontakterna till nätverk IRL och tvärtom. Jag snokar vidare i LinkedIn och ska roa mig med att ta reda på hur bra det verkligen är för att få in affärer och vad den personliga profilen har för nytta för företaget.
Jag har oxå varit ”försiktigare” tidigare. Men om man inte gör på annat sätt så blir det ju ingen förändring. Och jag Gillar förändringar. Oavsett om det ger affärer el inte så ger det säkert nåt annat 🙂