övertydlighet är inte fel

Övertydlighet är inte fel

Publicerat den

Ett inlägg hos en av Sveriges största bloggare med tillhörande 157 kommentarer har fått mig att reagera och dessutom fått mig att göra vissa ändringar här på bloggen. För jag tycker tydlighet är viktigt.

Att läsa bloggar är roligt, inspirerande och fantastiskt på så många sätt. Men det tar också ganska mycket tid i anspråk. Och jag har väldigt många bloggar i min lista på Feedly, där alla nya inlägg ni skriver hamnar i kronologisk ordning, som jag betar av när tid och lust finns.

I Feedly ser jag rubriken på inlägget och det gäller att rubriken lockar mig tillräckligt för att jag ska klicka in. Eller så klickar jag in ändå för jag vet att det brukar vara roligt att läsa även om rubriken inte drar mig in. En vilseledande rubrik, ett klickbejt, lurar mig och det stör mig.

Är det dessutom reklam i inlägget utan att det framgår direkt så stör det mig ännu mer. Och det spelar faktiskt inte någon roll om det är lagligt eller inte. Mina reaktioner är irritation & besvikelse för att ha blivit lurad.

Detta är blomstängeln på en vit kalla – inte en ostbåge i en påse. Bild från i våras.

Jag struntar i vad lagen säger i mitt resonemang, för det är inte lagen som är avgörande för hur jag reagerar när jag blir lurad. Dessutom tycker jag att en kan göra saker även om inte lagen kräver det, för att vara riktigt tydlig mot sina läsare, för att en inte vill att de ska känna sig lurade.

Varför inte märka att det är reklam?

Det går inte att vara överdrivet tydlig i det här sammanhanget anser jag. Jag förstår att bloggaren inte markerar med reklam eftersom det avskräcker läsare. Jag förstår att bloggaren särskilt inte vill markera med reklam för sina egna produkter. Jag förstår att lagen är otydlig och att det krävs tydligare riktlinjer.

Varför inte märka ett sånt inlägg? Vad är det som skapar ett motstånd till märkning hos en del influensers? Vad är det som gör att de letar efter anledningar till att inte behöva märka? Varför inte vara övertydlig?

Ett svar som bloggaren gav i sina kommentarer är att den vill vara konsekvent. Men jag tycker faktiskt det blir precis tvärtom. När inläggets syfte är att sälja en produkt så vore det konsekvent i mina ögon att märka det inlägget som ett reklaminlägg, oavsett om det är ens egna produkter som marknadsförs eller en tredje parts. Jag tycker inte gränsdragningen ska göras vid vems produkterna är, utan vad syftet med inlägget är.

Jag förstår inte varför en inte vill vara tydlig med sitt syfte, särskilt på en blogg som har varierande syften med inläggen. På en sådan blogg tycker jag tydlighet är otroligt viktigt.

Bloggar & reklam

En blogg är en blogg kanske du tänker, men en blogg kan också vara ett företag. En s.k. influenser har en blogg som sin webbplats. Den ser inte ut som en ”vanlig” webbplats utan är i bloggformat. Samma format som alla bloggare använder sig av.

Bloggar är ett speciellt media eftersom alla är så olika. Det finns massor av bloggar som inte innehåller reklam, det finns de som alltså drivs som företag och det finns de som bara har enstaka inlägg med reklam, det går inte att stoppa alla bloggar i ett och samma fack.

Om jag besöker en blogg så förväntar jag mig inte att marknadsföring är huvudsyftet med bloggen. Jag förväntar mig en berättelseglädje, i de ämnen som bloggaren valt att berätta om. Det kan vara personligt, det kan vara fakta eller fiction, inläggen kan handla om precis vad som helst, vilket är tjusningen med bloggandet tycker jag.

En blogg innehåller alltid personliga inlägg och på vissa bloggar (långt ifrån alla) är det blandat med samarbeten på olika sätt. För vissa bloggare är syftet att tjäna pengar, för andra är det inte det. Alla bloggar och bloggare är olika, med olika syften och olika värderingar. Precis som det ska vara.

Så hur ska jag kunna veta när det kommer reklam om det inte är uppmärkt? När en blogg innehåller både ”vanliga” inlägg och sådana som är skrivna för ett betalt samarbete så behövs märkningen. Tycker jag.

Anledningen till att det inte är uppmärkt är tydligen att jag som läser ska fatta att det är reklam när det handlar om bloggarens egna produkter, och då behövs inte märkningen. Men om jag inte fattar att det är reklam förrän i slutet av inlägget så är det inte tydligt och jag kan inte värja mig. Då faller hela argumentet tycker jag. Och jag ställer mig frågan igen. Varför inte vara övertydlig?

En bloggare bygger relationer med sina läsare på ett unikt sätt, det går att marknadsföra på flera olika sätt och ett av sätten är faktiskt att det inte ska se ut som reklam.

Självfallet ska bloggaren kunna göra reklam för sina egna produkter på sin egen blogg och jag förstår att bloggaren vill göra reklam i ett inlägg, eftersom inlägget ”skickas” som en nyhet till alla RSS-läsare eller som epost till oss som väljer att följa bloggen. Det är också lätt att sprida länken i sociala medier. Men igen. Varför inte vara schysst och vara övertydlig?

Jag & reklam

Är jag extra känslig mot reklam? Ja kanske det. Jag har i många år gjort vad jag kan för att undvika reklam. Det går så klart inte till 100%, men jag försöker. När det ska tjänas pengar så verkar vilka medel som helst kunna användas. Jag litar inte på text och bild i reklamsammanhang. Det gör att jag är skeptisk till reklamsamarbeten på bloggar, där reklamen smygs in i de personliga inläggen.

Jag vill kunna värja mig mot reklamen. Jag vill själv kunna göra valet om jag ska utsättas för den eller inte. Inlägg som innehåller samarbeten, affiliate länkar eller sponsrade inlägg vill jag oftast inte läsa.

Så när bloggare tydligt meddelar mig att det är reklam i inlägget så kan jag faktiskt välja att läsa det bara för att jag då vet att det är reklam och mentalt är inställd på det. Det finns bloggare som gjort uppmärkningen väldigt snyggt genom en färgad banner i huvudbilden, bilden följer med rubriken till Feedly, så jag ser direkt om det är ett reklaminlägg eller inte. Det är väldigt tydligt och bra! Tack för det!

Gäller även bloggar tänker jag!

Jag har förstått att det finns de som alltid har förväntan att mötas av reklam när de besöker en blogg, men jag tycker det är tråkigt om den inställningen är default-läget. För det finns så otroligt många fina bloggar som inte använder reklam, bloggare som är 100% genuina och kreativa, utan att få uppslag till inlägg eller ersättning från ett vinstdrivande företag. Bloggar som enbart drivs av lust.

Mina egna åtgärder

Varje bloggare gör som den själv vill och bloggen som fick mig att reagera är en bra blogg med många intressanta inlägg och fina bilder. Kanske det är därför jag blev extra besviken och faktiskt även förvånad över resonemanget.

Jag kan så klart välja att inte läsa sådana bloggar över huvudtaget. Och till viss del gör jag det valet. Men vissa bloggar med reklam följer jag fortfarande.

Eftersom jag reagerade så starkt och så har jag tänkt till kring mitt eget bloggande. Vad kan jag själv göra för dig som läser och vad kan jag göra för att inte bli besviken när jag läser andras bloggar?

100% tydlighet

Jag har haft information på sidan Om Anna angående reklam och samarbeten länge. Jag har nu ändrat den texten, lagt till info om AI också. Dessutom har jag gjort den mer överskådlig och dessutom lagt in den i mallen på varje enskilt inlägg.

Så oavsett vilket inlägg du läser så framgår det tydligt vad som gäller här på min blogg.

Den som läser hos mig ska veta att det jag skriver om är genuint och mitt eget påhitt, utan något som helst ekonomiskt intresse. Jag tycker det är obehagligt att allt ska handla om pengar. Att allt som sägs, skrivs och görs ska drivas med ett vinstsyfte. Här är det inte alls så och eftersom det finns personer som verkar tro att alla bloggar skrivs med det syftet så vill jag vara tydlig med vad som kan förväntas hos mig.

Jag har alltså tydligare märkt upp min blogg med att den är fri från reklam. lånade bilder och AI-genererat innehåll. Även om det inte behövs så väljer jag att göra det. För övertydlighet är inte fel tycker jag.

Med den här informationen i varje inlägg hoppas jag också att jag får färre mejl med förfrågningar om samarbeten. De som skickar de där mejlen orkar bevisligen aldrig läsa ”Om”-sidan. Slöseri med både deras och min tid.

Länkningar

Jag kommer hädanefter inte heller att omärkt länka till ett företag eller blogg som har reklam. Jag känner att jag vill ta ett ännu tydligare steg bort från det. Jag vill inte vara en källa till att du som besöker mig hamnar på en sida med reklam eller marknadsföring som du inte kunde värja dig mot.

Om jag av någon anledning leder dig som besökare bort från min blogg så kommer det vara uppmärkt med att det är en extern länk och vart den leder.

När någon skriver en kommentar kommer det fortsättningsvis vara möjligt att länka till sin egen blogg/webbplats. Jag tycker det är viktigt att det framgår vem som kommenterat och därför är den länkningen en tydlig avsändare.

Vara mer försiktig

Eftersom jag kände mig lurad hos en bloggare jag inte trodde skulle vilja få mig att känna så, så inser jag att jag har för höga förväntningar på bloggar som helt eller delvis drivs med ett vinstintresse. Jag kan inte ändra på andras beteende eller lagarna, men jag kan ändra mina förväntningar.

Jag kan när jag läser på en blogg som har reklam på olika sätt redan från början ställa in mig på att jag kommer att bli manipulerad, oavsett om inlägget är uppmärkt eller inte.

Jag kan vara mer försiktig, om jag klickar mig in kan jag scrolla ner och se vad slutklämmen är innan jag läser och låter mig svepas med av smygreklamen.

Hur tänker du? Är du så van vid reklam att du inte reagerar över när den dyker upp? Uppskattar du reklammärkning eller du tycker du den förstör inlägget?

39 svar till ”Övertydlighet är inte fel”

  1. Profilbild för Channal

    God morgon Anna! Idag lördag och sovmorgon! Så skönt! Jag har ett fåtal bloggar som jag tittar in till. Det finns inte tid för fler för mig och jag vill inte känna mig stressad av att blogga! Inga måsten! Jag gör det som ger mig positiv energi.

    När jag började blogga var det ett större gäng bloggare som jag följde. Jag var med på tre stora bloggträffar och det var jättekul! Sen började fler av dem göra reklam. De blev tråkiga och jag slutade följa dem alla! Deras bloggar blev för tjusiga och opersonliga för mig. Följer dem nu bara på Instagram. Sen är det helt ok att det blir som ett jobb för dem. Men var tydlig med reklamen!

    Glad att jag fann din blogg! Men

    Trevlig helg och kram till dig! Anna

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Underbart att du väljer det som ger dig positiv energi! Inga måsten, håller med, bloggandet ska vara kul. Då känner vi lika med reklamen. Jag är glad jag fann din och dig också. Kram Anna!

  2. Profilbild för Helena ”Coddi Wompler” Norberg

    Jag föredrar bloggar utan reklam och bytte även plattform för ett par år sedan när det inte längre gick att betala sig fri från bloggleverantörens reklam. Jag tackar konsekvent nej till reklam, jag tycker det tar fokus från huvudsyftet; att skriva om mitt bloggtema och bjuda på mina tankar och upplevelser. Bra inlägg Anna. Kram.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Vi tycker lika. Tack, kram!

  3. Profilbild för Sara i Barcelona

    Gomorron Anna! Jag tror mig veta vilken blogg du talar om då jag också läste det inlägget.
    Att influensers tjänar pengar på sina SoMe är ju något man vet, därför är jag alltid ganska selektiv när jag läser deras bloggar eller IG, och jag tycker man snabbt märker vad som är reklaminlägg. I nämnda bloggares inlägg handlar det väl om hennes bok/böcker som hon har skrivit.

    Vissa bloggare har också en förmåga att komma undan med saker som inte andra bloggare har, då dom synas på olika vis, vilket man också måste ha i åtanke. Om vi tänker på samma bloggare så har ju hon en liten ”präktighetsstämpel” och kan balansera sitt innehåll på den grundstenen.
    Jag tycker det ska vara samma för alla helt enkelt, om en bloggare måste reklammärka sitt inlägg som handlar om dennes vitaminboost tex, så ska ju den andra också reklammärka sitt inlägg om hennes bok/böcker, så tänker jag.
    Ett reklammärkt inlägg läser jag om det är intressant eller handlar om något mer än det annars hoppar jag över det.
    Trots allt är det deras försörjning, en del av det iaf, och nämnda bloggerska har ju en väldigt fin och välarbetad blogg som jag för det mesta läser med nöje ändå😊
    Glömde skriva det igår, men jag svarade på dina 12 frågor förresten på min lilla, och absolut inte reklambaserade, AI-influerade blogg☺️

    Stor KRAM!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för att du delar med dig av dina tankar kring detta! Jag såg dina svar, så kul att du gjorde listan. Kram!

  4. Profilbild för Znogge

    Från början var WordPress helt reklamfritt vilket jag tyckte var skönt. Jag har fortfarande gratisversionen så jag misstänker att det kan dyka upp annonser i min blogg. Själv ser jag dem dock inte.
    Jag har konsekvent tackat nej till betalt samarbete för jag har fått frågan några gånger. Det passar mig inte att göra reklam för en produkt som jag faktiskt kanske inte har något direkt behov av. Dessutom brukar det vara en löjligt låg ersättning när det gäller samarbete med mindre bloggar.
    När det gäller teve ser vi inte sällan på Play och slipper på så vis reklamen. Annars har jag en god förmåga att sila bort den. Ibland kan jag faktiskt tycka att reklam är intressant. Att se hur de arbetar och vilka metoder som används. Kanske beror det på att jag undervisat i bild och svenska. I båda ämnena ingår i dag att man studerar hur reklam och annonser är uppbyggda.

    Önskar en fin lördag!

    Kram

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för dina reflektioner kring detta ämne. Önskar dig detsamma! Kram

  5. Profilbild för bmlarsreseblogg
    bmlarsreseblogg

    Håller med helt och hållet! Visst förstår jag dem som har sin blogg som levebröd och tycker det är ok om ”betalt samarbete” redovisas klart och tydligt, så man kan välja att läsa vidare eller ej. Det jag inte gillar är bloggar där reklam för diverse mer eller mindre suspekta ting dyker upp både här och där. Till slut vet man knappt var blogginlägget börjar eller slutar. De bloggarna har jag slutat följa oavsett om de skriver intressanta inlägg eller ej.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för att du delar med dig av hur du tänker kring detta!

  6. Profilbild för Mamma C

    Jag följer inte mängder av bloggar längre, det var nog mera när jag började att blogga.
    Många av de som jag följde har nu blivit older influensers och då förstår du hur deras bloggar ser ut.
    Jag har ingen reklam på min blogg och det tror jag man kan klicka i om man vill ha eller inte.
    Ha en fin och skön lördag. Här skiner solen idag med och nu är det 15 grader varmt.
    Kram Carin

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för dina reflektioner! Här var det 15 grader kallt idag 🙂 Kram

  7. Profilbild för Lars
    Lars

    Jag uppskattar verkligen att du skriver som du gör och din 100% tydlighet! 😊

    Jag känner att jag aldrig kommer att bli så van vid reklam att jag inte reagerar när den dyker upp. Jag förstår att reklam är nödvändigt för att företag ska kunna överleva, men det finns gränser för vad jag tycker är acceptabelt. När min upplevelse online förstörs av skrikig reklam som pockar på min uppmärksamhet, ger försämrad prestanda och till och med påverkar det innehåll jag ser så har det gått för långt.

    Många sociala media avviker allt mer från sitt ursprungliga syfte. De algoritmer som numera används av vissa stora aktörer är designade för att visa innehåll som engagerar oss maximalt. Det får oss att stanna kvar och därmed exponeras för så mycket reklam som möjligt. Syftet är naturligtvis att generera annonsintäkter. Detta leder dock till en ”kaninhåls-effekt” med förstärkning av befintliga åsikter, minskad exponering för olika perspektiv och minskad möjlighet till nya insikter.

    Sökmotorer placerar sponsrade sökresultat högst upp även om de inte är de mest relevanta. Återigen är naturligtvis syftet att generera så stora annonsintäkter som möjligt. Att ett sökresultat hamnar högt upp hos en välrenommerad sökmotor är tyvärr inte ens en garanti för att det är säkert att klicka på länken. Det händer emellanåt att scammers lyckas manipulera algoritmerna och kan härja fritt ett tag innan tilltaget uppmärksammas och blockeras av sökmotorn.

    Jag skulle aldrig lita fullt ut på influencers som testar produkter. De är ju beroende av att bibehålla en god relation till de tillverkare som lånar ut produkter för test så deras testresultat ser jag mest som ett slags reklam. Om jag t.ex. skulle vilja skaffa en ny bil så vänder jag mig hellre till stora, oberoende media som har muskler nog att vara objektiva.

    Eftersom jag alltför ofta känner att jag inte ges den valmöjligheten så har jag slagit bakut och installerat Pi-hole hemma på en gammal Raspberry Pi 2. Pi-hole är en Linux-baserad applikation som blockerar annonser och spårare på nätverksnivå och fungerar i princip som en lokal DNS. Den blockerar reklam på alla våra datorer, plattor och mobiltelefoner. En tekniknörds lösning på problemet… 😎 Pi-hole filtrerar naturligtvis inte bort all reklam, men mycket försvinner. Om jag vill vitlista någonting som blockeras så finns även den möjligheten.

    Oj, detta blev visst lite av en ”off-topic rant” och inte bara relaterat till bloggar och reklam. Kontentan är i alla fall att jag uppskattar när reklam är tydligt uppmärkt och jag får möjlighet att själv välja vad jag vill se.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack Lars! Gillar när ni ”spårar ur”, glad när mitt kommentatorsfält känns tryggt att skriva av sig i. Jag kan inte Raspberry alls, hade en utvecklare en gång som var inne på det men jag lärde mig aldrig förstå. Bra du funnit en lösning!

  8. Profilbild för Micke

    Ett vinstintresse i en blogg har jag dålig insyn i, men visst ser man lite reklam lite varstans, bara att bita ihop och glömma antar jag, orkar ju inte sätta mig in i hur det fungerar förutom viss reklam man råkar få se.
    Tur jag inte är en ”influencer”, jorden hade gått under. 😉

    Ha det gott nu.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för din kommentar om detta Micke. Detsamma!

  9. Profilbild för Hanneles bokparadis

    Bland bokbloggare inte så mycket reklam, utom ”reklam” om bra böcker 🙂

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tycker det är en hel del reklam bland bokbloggare, där böckerna skickats från förlaget för att bli omskrivet. Inte alltid uppmärkt som reklam.

  10. Profilbild för Märtha

    Jag betalar för att skriva blogg. Dem och det jag skriver om skriver jag om för att jag vill. Har absolut inga samarbeten av något slag. Skriver för att jag tycker om att skriva. Störs av uppoppande reklamer, slutar direkt läsa om jag märker att inlägget ändå är reklam. Ändå är jag immun mot det mesta i reklamväg, vi hade en härlig kurs i psykologistudierna där vi analyserade reklamer och vad de gör för att fånga oss. Har fortsatt med lite sådant i min egen psyk-undervisning genom åren. Även om det är länge sen sitter den kritiska granskningen fortfarande kvar, och jag skrattar högt åt alla klumpiga försök, tycker smarta försök är bra, men påverkas sällan.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja, jag betalar också för att skriva bloggen. Att skriva av lust är grejen tycker jag 🙂 Tack för dina reflektioner.

  11. Profilbild för Åsa
    Åsa

    Det är väldigt intressant att läsa dina reflektioner angående reklam och tydlighet och jag håller med dig fullständigt! Även om mitt perspektiv är lite annorlunda. Jag läser bara EN blogg (=din), så jag har ju ingen koll alls på hur de brukar se ut. 😂 Men jag avskyr att påtvingas reklam för allt möjligt och omöjligt i alla sammanhang och framförallt när man försöker få reklam att framstå som objektiv information.

    Reklam har oftast motsatt effekt på mig mot vad som är avsett, och kan göra mig väldigt negativt inställd till en produkt eller ett företag. Jag tror att det oftast beror på om reklamen som jag inte lyckas undvika upplevs som tafflig, oseriös, respektlös eller bara rent ut sagt fånig. Alternativt om någon försöker trycka på mig reklam på ett påträngande sätt. Det upplever jag också som respektlöst och då är jag ju definitivt inte intresserad av företaget eller varan.

    Jag blev lite full i skratt när jag läste att du får förfrågningar om reklamsamarbeten – trots din tydliga info på bloggen! Den typen av människor verkar finnas i alla sammanhang. Lite som de rekryterare som skickar förfrågningar på LinkedIn och inte ens besvärar sig om att läsa om man har ”rätt” kompetensprofil för det jobb som de fiskar efter folk till. De gör inte ett så kompetent intryck precis och sånt folk vill åtminstone jag undvika att ha att göra med – speciellt i jobbsammanhang! Och de slösar ju faktiskt (precis som de som kontaktar dig om reklamsamarbeten) bort tid för både sig själva och den de kontaktar, vilket återigen är respektlöst.

    Jag hoppas att du fortsätter att länka till ställen som ni besökt och som du skriver om. Jag tycker att det är jättekul att klicka vidare till en del websidor och titta runt lite om det gäller något som jag är intresserad av, som t.ex. en olivoljeproducent, en gård med ekologisk odling eller annat. Och att de har reklam för sin verksamhet och sina produkter på sin egen web har jag absolut inget problem med. Det kan ju t.o.m. vara intressant eftersom jag då är medveten om vart jag hoppat vidare och det är något som jag är intresserad av att läsa om. Tydlig information om ett företags produkter på deras egen websidan är ju bara positivt! Jag upplever också att du är väldigt noggrann med att påpeka om länkar går till en extern sida och som jag är funtad så är tydlighet en väldigt, väldigt positiv egenskap! 👍

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Och det är intressant att läsa dina också, tack för att du delar med dig! Blir så glad att min blogg är den du valt att följa. Jag fick ofta förfrågan från webbyråer om att göra om min webbplats, trots att det tydligt framgick att mitt företag också var en webbyrå. Tycker det är säger en hel del om reklam och marknadsföring. Jag kommer fortsätta att länka där jag tycker det är relevant, men då vara tydligare med uppmärkningen vart jag länkar, inte bara lägga in en länk.

  12. Profilbild för LillaSyster
    LillaSyster

    Övertydlighet är bra i många lägen. Mycket tänkvärt inlägg.
    Jag tror att alla i min blogglista skriver sina inlägg själva och att de är reklamfria.
    Nu ska jag kolla skidskyttet =)
    Tråkigt att inte Assi dykt upp ….jag saknar honom.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack! Gick ju sådär i skidskyttet idag. Tur Jonna lättade upp stämningen ikväll:) Jag saknar också Assi!

  13. Profilbild för Monnah

    Det här är ett problem med hela yrket ”influerare”. Personerna säljer en livsstil. Just bloggaren du skriver om är väldigt tydlig i alla sammanhang som rör annat än det som gäller hennes egna skapelser om det är betalda samarbeten. Att hon lever på det hon gör är tydligt, så jag håller faktiskt med henne i just denna fråga. Annars orkar jag knappt ens läsa på nättidningar pga all reklam. Det är milsvid skillnad på reklamlänkar.

    I bloggandets begynnelse hade jag en scrapblogg. Är olika företagare skickade ”presenter” i början förstördes genast skaparlusten. ”INGA krav”, men naturligtvis förväntades det att grejerna skulle visas och jag talade om vad som gällde om jag gjorde något. Senare jobbade jag för ett scrapföretag. Även då var jag tydlig med att det var jobb.

    Numera länkar jag bara till sådant jag själv gillar, men tar inget ansvar för vad som händer vidare. Å andra sidan skulle jag inte länka till något ”otäckt”. ”Tänk själv” gillar jag, vuxna människor behöver ta mer ansvar för sig själva tänker jag ofta. 😅

    Så roligt att höra dina och andras tankar om detta! Tack. Kram!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för dina tankar om detta!

  14. Profilbild för Paula Merio

    De bloggar jag följer har inte reklam, jo en bloggare har tydligen tillåtit reklam numera, det är grötigt och rörigt när man går in där, dock har jag fortsatt följa denne men skulle det bli vanligare skulle jag nog ge upp. Så min bloggvärld är reklamfri, inte för att jag skippat bloggar med reklam utan för att jag inte har den sortens bloggvänner! Det räcker mer än väl med all reklam som dyker upp på sociala medier där man måste betala för att slippa se reklam. Överväger faktiskt att abonnera på en dylik tjänst igen då jag upplever påtvingad reklam som ett intrång. I en tidning är det en annan sak, där hoppar reklamen inte upp på näsan på samma sätt, tycker jag. Ha en fin adventshelg

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för att du delar med dig av din erfarenhet och tankar. Intrång är ett bra ordval, tack! Detsamma!

  15. Profilbild för Jossu

    Om det dyker upp reklam för att portalen som personen bloggar på har det så stör det mig inte.
    Men om bloggaren har reklam eller samarbeten så intresserar det mig inte. Jag är ute efter personens ärliga åsikt. Och vem kan med att göra ett samarbete och skriva att produkten inte var mycket att hänga i granen och att läsarna borde undvika att köpa den?
    Och detsamma gäller min blogg. Om jag nu mot all förmodan skulle bli så pass stor att jag hade erbjudits samarbete och få någon resa betald så hade jag tackat nej. Dels för att jag vill betala för mig själv och dels vill ha friheten att skriva negativt om en upplevelse.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Bloggportalers reklam är jag också mer tolerant mot eftersom bloggarna annars inte skulle kunna blogga alls. Det är ett annat syfte. Tack för att du delar med dig av ditt resonemang. Friheten i bloggandet är viktigt tycker jag också.

  16. Profilbild för Marianne

    Jag håller med dej, det ska vara tydligt att det finns reklam/samarbete med något företag i ett inlägg, jag väljer medvetet bort de bloggarna, de blir oftast opersonliga och det ger mej ingenting att läsa dem.
    Jag är alltid skeptisk till all reklam, tycker det mesta är falskt och så tänker jag att om varan nu är så bra borde den inte behöva så mycket reklam. Det stämmer ju inte helt och hållet, men så går mina tankar.

    Jag har gratisversionen av blogg.se och jag misstänker att det visas en del reklam utåt, tyvärr, men så får det vara.
    Kram

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för dina tankar om detta! Ja, det är ganska mycket reklam på din blogg tyvärr. Men förstår varför. Kram

  17. Profilbild för Anette

    Håller med dig, därför går många bloggar bort.
    Som du vet använder jag blogg.se. Enkelt och bekvämt om man som jag har ont om tid…..men där ploppar det upp reklam som jag inte styr över, ibland saker jag ogillar vilket jag påpekat för administrationen och det verkar som de lyssnat.
    Eftersom det är gratis och enkelt stannar jag trots det kvar.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Så är det nog för många av oss, att reklamen stöter bort. Jo jag vet att din reklam är för att du ska kunna blogga gratis.

  18. Profilbild för Matilda

    Bra text som du lagt till om ”100% tydlighet”. Bloggar som endast handlar om olika samarbeten och marknadsföra sig själv/egna produkter intresserar mig inte. Men en del matbloggar som jag läser har samarbeten, vilket jag på sätt och viss förstår. Även om det ofta framgår tydligt att det handlar om samarbeten blir det lite som att inlägget inte känns helt genuint, produkterna framställs ibland som helt otroliga vilket kan göra det tröttsamt att läsa.

    Jag försöker att vara restriktiv i att skriva om produkter/tjänster/företag. Men ibland känns det befogat att ösa lite beröm över något och försöker jag vara noga med att skriva ut att det inte är reklam. Det känns viktigt för mig att vara tydlig med det. Men jag vet att det finns de som menar att det är underförstått och att det inte behövs markeras. Jag är glad att jag inte är ”den sortens” (dvs kommersiell) blogg och att jag har en liten och trygg följarskara 🙂

    Trevlig helg!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för dina tankar! Detsamma!

  19. Profilbild för Ibod11 - Ingrid

    Alla bloggar som har ett vinstsyfte går bort för mig. Om någon kommenterar hos mig kan jag titta in till den personen för att se om jag blir intresserad men är det en vinstdrivande blogg hamnar den inte på min lista. Företagsbloggar vill jag inte heller följa. Jag är så nöjd med min lilla bloggvänsskara och du vet ju att jag inte vill bli vän med för många. Jag vill hinna, vilja och orka följa mina bloggvänner. Därför känner jag mig trygg med att de jag kommenterar hos och de som kommenterar hos mig är personer som skriver av samma anledning som jag själv skriver. För att det är kul och inspirerande att lära känna personer via personliga bloggar och för att vänskapen i bloggvärlden har blivit en väldigt viktig del av mitt liv. Min blogg har även syftet att vara en slags dagbok för mig själv och det är faktiskt så att jag i första hand skriver för mig själv. Jag var nog lite förvånad i början att någon kunde vara intresserad av det.
    Det finns ju även många bloggar som är gratis för användaren och då kommer det automatiskt en del reklam. Men den brukar aldrig hamna i själva inlägget och då kan jag ignorera den.
    Kram

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack för att du delar med dig! Tänk vad härligt att vi alla kan välja vilka bloggar vi följer. Kram!

  20. Profilbild för Marja Heinonen
    Marja Heinonen

    Hej!
    Enligt svensk lagstiftning ska det vara tydligt märkt när det finns reklam på en blogg, oavsett för vems produkter. Dock slarvas det enormt mycket med detta.
    Camilla Gervide har sedan länge uppmärksammat detta på sin blogg bloggbevakning.se. När jag undervisade i bl a marknadsföring på gymnasiet i Sverige, började jag följa hennes blogg om influencers och gör det än idag som pensionär i Portugal, mest för att följa samhällsutvecklingen.
    Det är väldigt många som tjänar massor på sitt bloggande och ännu fler som vill göra det. För att inte tala om alla youtubare, jösses…
    Jag uppskattar reklamfria, genuina bloggar som din, Anna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

Vädret

Ourique, PT
Växlande molnighet
07:3917:17 WET
MånTisOnsTorFre
17°C / 9°C
18°C / 10°C
20°C / 12°C
18°C / 8°C
15°C / 6°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.