Ett inlägg hos en av Sveriges största bloggare med tillhörande 157 kommentarer har fått mig att reagera och dessutom fått mig att göra vissa ändringar här på bloggen. För jag tycker tydlighet är viktigt.
Att läsa bloggar är roligt, inspirerande och fantastiskt på så många sätt. Men det tar också ganska mycket tid i anspråk. Och jag har väldigt många bloggar i min lista på Feedly, där alla nya inlägg ni skriver hamnar i kronologisk ordning, som jag betar av när tid och lust finns.
I Feedly ser jag rubriken på inlägget och det gäller att rubriken lockar mig tillräckligt för att jag ska klicka in. Eller så klickar jag in ändå för jag vet att det brukar vara roligt att läsa även om rubriken inte drar mig in. En vilseledande rubrik, ett klickbejt, lurar mig och det stör mig.
Är det dessutom reklam i inlägget utan att det framgår direkt så stör det mig ännu mer. Och det spelar faktiskt inte någon roll om det är lagligt eller inte. Mina reaktioner är irritation & besvikelse för att ha blivit lurad.
Jag struntar i vad lagen säger i mitt resonemang, för det är inte lagen som är avgörande för hur jag reagerar när jag blir lurad. Dessutom tycker jag att en kan göra saker även om inte lagen kräver det, för att vara riktigt tydlig mot sina läsare, för att en inte vill att de ska känna sig lurade.
Varför inte märka att det är reklam?
Det går inte att vara överdrivet tydlig i det här sammanhanget anser jag. Jag förstår att bloggaren inte markerar med reklam eftersom det avskräcker läsare. Jag förstår att bloggaren särskilt inte vill markera med reklam för sina egna produkter. Jag förstår att lagen är otydlig och att det krävs tydligare riktlinjer.
Varför inte märka ett sånt inlägg? Vad är det som skapar ett motstånd till märkning hos en del influensers? Vad är det som gör att de letar efter anledningar till att inte behöva märka? Varför inte vara övertydlig?
Ett svar som bloggaren gav i sina kommentarer är att den vill vara konsekvent. Men jag tycker faktiskt det blir precis tvärtom. När inläggets syfte är att sälja en produkt så vore det konsekvent i mina ögon att märka det inlägget som ett reklaminlägg, oavsett om det är ens egna produkter som marknadsförs eller en tredje parts. Jag tycker inte gränsdragningen ska göras vid vems produkterna är, utan vad syftet med inlägget är.
Jag förstår inte varför en inte vill vara tydlig med sitt syfte, särskilt på en blogg som har varierande syften med inläggen. På en sådan blogg tycker jag tydlighet är otroligt viktigt.
Bloggar & reklam
En blogg är en blogg kanske du tänker, men en blogg kan också vara ett företag. En s.k. influenser har en blogg som sin webbplats. Den ser inte ut som en ”vanlig” webbplats utan är i bloggformat. Samma format som alla bloggare använder sig av.
Bloggar är ett speciellt media eftersom alla är så olika. Det finns massor av bloggar som inte innehåller reklam, det finns de som alltså drivs som företag och det finns de som bara har enstaka inlägg med reklam, det går inte att stoppa alla bloggar i ett och samma fack.
Om jag besöker en blogg så förväntar jag mig inte att marknadsföring är huvudsyftet med bloggen. Jag förväntar mig en berättelseglädje, i de ämnen som bloggaren valt att berätta om. Det kan vara personligt, det kan vara fakta eller fiction, inläggen kan handla om precis vad som helst, vilket är tjusningen med bloggandet tycker jag.
En blogg innehåller alltid personliga inlägg och på vissa bloggar (långt ifrån alla) är det blandat med samarbeten på olika sätt. För vissa bloggare är syftet att tjäna pengar, för andra är det inte det. Alla bloggar och bloggare är olika, med olika syften och olika värderingar. Precis som det ska vara.
Så hur ska jag kunna veta när det kommer reklam om det inte är uppmärkt? När en blogg innehåller både ”vanliga” inlägg och sådana som är skrivna för ett betalt samarbete så behövs märkningen. Tycker jag.
Anledningen till att det inte är uppmärkt är tydligen att jag som läser ska fatta att det är reklam när det handlar om bloggarens egna produkter, och då behövs inte märkningen. Men om jag inte fattar att det är reklam förrän i slutet av inlägget så är det inte tydligt och jag kan inte värja mig. Då faller hela argumentet tycker jag. Och jag ställer mig frågan igen. Varför inte vara övertydlig?
En bloggare bygger relationer med sina läsare på ett unikt sätt, det går att marknadsföra på flera olika sätt och ett av sätten är faktiskt att det inte ska se ut som reklam.
Självfallet ska bloggaren kunna göra reklam för sina egna produkter på sin egen blogg och jag förstår att bloggaren vill göra reklam i ett inlägg, eftersom inlägget ”skickas” som en nyhet till alla RSS-läsare eller som epost till oss som väljer att följa bloggen. Det är också lätt att sprida länken i sociala medier. Men igen. Varför inte vara schysst och vara övertydlig?
Jag & reklam
Är jag extra känslig mot reklam? Ja kanske det. Jag har i många år gjort vad jag kan för att undvika reklam. Det går så klart inte till 100%, men jag försöker. När det ska tjänas pengar så verkar vilka medel som helst kunna användas. Jag litar inte på text och bild i reklamsammanhang. Det gör att jag är skeptisk till reklamsamarbeten på bloggar, där reklamen smygs in i de personliga inläggen.
Jag vill kunna värja mig mot reklamen. Jag vill själv kunna göra valet om jag ska utsättas för den eller inte. Inlägg som innehåller samarbeten, affiliate länkar eller sponsrade inlägg vill jag oftast inte läsa.
Så när bloggare tydligt meddelar mig att det är reklam i inlägget så kan jag faktiskt välja att läsa det bara för att jag då vet att det är reklam och mentalt är inställd på det. Det finns bloggare som gjort uppmärkningen väldigt snyggt genom en färgad banner i huvudbilden, bilden följer med rubriken till Feedly, så jag ser direkt om det är ett reklaminlägg eller inte. Det är väldigt tydligt och bra! Tack för det!
Jag har förstått att det finns de som alltid har förväntan att mötas av reklam när de besöker en blogg, men jag tycker det är tråkigt om den inställningen är default-läget. För det finns så otroligt många fina bloggar som inte använder reklam, bloggare som är 100% genuina och kreativa, utan att få uppslag till inlägg eller ersättning från ett vinstdrivande företag. Bloggar som enbart drivs av lust.
Mina egna åtgärder
Varje bloggare gör som den själv vill och bloggen som fick mig att reagera är en bra blogg med många intressanta inlägg och fina bilder. Kanske det är därför jag blev extra besviken och faktiskt även förvånad över resonemanget.
Jag kan så klart välja att inte läsa sådana bloggar över huvudtaget. Och till viss del gör jag det valet. Men vissa bloggar med reklam följer jag fortfarande.
Eftersom jag reagerade så starkt och så har jag tänkt till kring mitt eget bloggande. Vad kan jag själv göra för dig som läser och vad kan jag göra för att inte bli besviken när jag läser andras bloggar?
100% tydlighet
Jag har haft information på sidan Om Anna angående reklam och samarbeten länge. Jag har nu ändrat den texten, lagt till info om AI också. Dessutom har jag gjort den mer överskådlig och dessutom lagt in den i mallen på varje enskilt inlägg.
Så oavsett vilket inlägg du läser så framgår det tydligt vad som gäller här på min blogg.
Den som läser hos mig ska veta att det jag skriver om är genuint och mitt eget påhitt, utan något som helst ekonomiskt intresse. Jag tycker det är obehagligt att allt ska handla om pengar. Att allt som sägs, skrivs och görs ska drivas med ett vinstsyfte. Här är det inte alls så och eftersom det finns personer som verkar tro att alla bloggar skrivs med det syftet så vill jag vara tydlig med vad som kan förväntas hos mig.
Jag har alltså tydligare märkt upp min blogg med att den är fri från reklam. lånade bilder och AI-genererat innehåll. Även om det inte behövs så väljer jag att göra det. För övertydlighet är inte fel tycker jag.
Med den här informationen i varje inlägg hoppas jag också att jag får färre mejl med förfrågningar om samarbeten. De som skickar de där mejlen orkar bevisligen aldrig läsa ”Om”-sidan. Slöseri med både deras och min tid.
Länkningar
Jag kommer hädanefter inte heller att omärkt länka till ett företag eller blogg som har reklam. Jag känner att jag vill ta ett ännu tydligare steg bort från det. Jag vill inte vara en källa till att du som besöker mig hamnar på en sida med reklam eller marknadsföring som du inte kunde värja dig mot.
Om jag av någon anledning leder dig som besökare bort från min blogg så kommer det vara uppmärkt med att det är en extern länk och vart den leder.
När någon skriver en kommentar kommer det fortsättningsvis vara möjligt att länka till sin egen blogg/webbplats. Jag tycker det är viktigt att det framgår vem som kommenterat och därför är den länkningen en tydlig avsändare.
Vara mer försiktig
Eftersom jag kände mig lurad hos en bloggare jag inte trodde skulle vilja få mig att känna så, så inser jag att jag har för höga förväntningar på bloggar som helt eller delvis drivs med ett vinstintresse. Jag kan inte ändra på andras beteende eller lagarna, men jag kan ändra mina förväntningar.
Jag kan när jag läser på en blogg som har reklam på olika sätt redan från början ställa in mig på att jag kommer att bli manipulerad, oavsett om inlägget är uppmärkt eller inte.
Jag kan vara mer försiktig, om jag klickar mig in kan jag scrolla ner och se vad slutklämmen är innan jag läser och låter mig svepas med av smygreklamen.
Hur tänker du? Är du så van vid reklam att du inte reagerar över när den dyker upp? Uppskattar du reklammärkning eller du tycker du den förstör inlägget?
Lämna ett svar