Jag vill avsluta poolprojektet här på bloggen med att berätta varför vi är så nöjda med vår poolbyggare Kevin och hans crew på White Lotus.
Vi har ju en del av arbetet runt poolen kvar att göra och även att berätta om, men själva poolbygget avslutar jag med det här inlägget, äntligen kanske du tänker 🙂 Längst ner i inlägget hittar du länkar till alla inlägg om poolprojektet.
Badankan tycker jag är viktig i det här inlägget, för Kevin och Co har ingen som helst relation till badankor och förstod inte alls min önskan om att ha en.
Så varför är vi så nöjda då?
Att vara nöjd är en väldigt tillfredsställande känsla. Att känna att vi gärna skulle ringa dem igen om vi skulle behöva. Nu bygger de bara pooler så det lär ju inte hända att de bygger något mer åt oss. Men ändå. En go känsla!
Vad som än händer med poolen så finns de ju där och vi kommer inte att tveka inte en sekund med att kontakta dem för hjälp med poolen när och om det behövs.
Noggrannhet & kompetens
Vi har tydligt sett hur deras vilja att det ska bli snyggt och rätt har styrt deras arbete. Har vädret varit för varmt eller för blött har de inte gjort vissa moment just den dagen. Det har faktiskt varit ett nöje att se dem arbeta.
Förtroendet för deras kompetens infann sig redan vid första mötet, annars hade vi väl inte beställt jobbet av dem tänker jag. Vi visste inte hur en pool byggs och aldrig under projektet har vi heller tvekat över deras arbete eller behövt ifrågasätta deras kompetens. Även vår ingenjör har hela tiden sagt att det ser bra ut också.
Tog med sig allt skräp
Den sista dagen tog de med sig allt skräp som de skapat. Det är inte något som vi förväntar oss eftersom det brukar drälla av både det ena och det andra när hantverkare varit i farten. Det är inte bara snack, det är ofta så med vår erfarenhet i alla fall. Men självfallet inte alltid! Så när det är rent och snyggt när de är klara är vi glada.
Inga avbrott
Vädret har behövt styra när de var här, så visst har det varit dagar då de inte kommit. Men det har inte blivit några längre uppehåll så som vi hört att andra drabbats av.
Bra betalningsplan
Vi vill inte betala för arbete som inte är gjort. Samtidigt har vi full förståelse för att en liten firma inte kan ligga ute med alla materialkostnader etc. Så betalningsplanen har varit riktigt bra tycker vi, uppdelade i faser efterhand som jobbet framskridit.
Dessutom har det aldrig varit något snack om extra kostnader trots gupp på vägen. Offertens pris blev slutpriset.
Kommunikation
Alla som varit här är trevliga och de verkar ha roligt tillsammans. De svarar på frågor med glädje och berättar vad de håller på med när nyfikna jag undrar. De har också varit ett stöd för Roger för det han sysslat med runt omkring poolen.
Under bygget har vi alltid fått snabba svar på både SMS och telefonsamtal.
De har också varit väldig behjälpliga med portugisiskan när vi behövt assistans med det i andra sammanhang, samtidigt som de varit här och jobbat.
Lösningsorienterade
När det blev problem med vår grävare som vi bokat så kastade sig Kevin på telefonen och försökte lösa det med sina kontakter.
När limningen av linern strulade åkte han till limleverantörer för att reda ut hur vi kunde gå vidare med en hållbar lösning.
Att ha en byggare som verkligen vill att det ska bli rätt och bra är så klart viktigt, men att de dessutom är ordentligt lösningsorienterade är inte alltid fallet. Men med Kevin var det tryggt, han löste det.
Tog ansvar för leveranser
Det kanske en ska kunna förvänta sig, men jag tyckte ändå det var väldigt bra att de såg till att lastbilar kunde komma hit, att hjälpa dem hitta hit och vägleda dem inne på tomten så de kunde lasta av på rätt ställe.
En gång kunde de inte komma, då fick vi tydliga instruktioner av Kevin om var materialet skulle ställas så det gick smidigt för dem och inte stod i vägen.
Överraskningar
Det blev ett par positiva överraskningar också. Dels att de murade igen hålen som Roger gjort för rören i poolhuset och dels att de fyllt upp runt poolen. Det senare var vi inte säkra på om de skulle göra eller inte. Det var i och för sig något som Roger kunde bidra med och även Fernandos traktor fick köra några lass. Men jag var överraskad över att de arbetade med återfyllnaden också. Det stod inte nämnt någonstans i offerten.
Utjämnandet och finliret runt poolen är vårt ansvar.
Vad kunde de gjort bättre?
Det finns alltid saker som kan göras bättre. Jag tänker att en under hela livet utvecklas. Så visst finns det saker de kunde gjort annorlunda och i mina ögon bättre.
Språk och svar
Jag skrev ju ovan att de varit jättebra på kommunikationen. Och det stämmer, under byggets gång. Men innan bygget drog igång så var den inte lika bra.
Stökigt under arbetet
Under själva projektet låg det vattenflaskor och annat skräp lite här och där runt bygget. Det hade ju varit trevligt om de tog undan sitt skräp varje dag när de åkte hem. Nu plockade vi alltid efter dem för vi ville inte se skräpet. Sista dagen hade de säkert plockat upp allt, men inte ville vi vänta till dess.
Tidsoptimister
När vi pratat om hur lång tid saker och ting tar, vad de ska göra under dagen etc så har jag insett att de är tidsoptimister, flera av dem. Det har inte påverkat projektet för oss på något sätt, men tänker på deras egen planering och vilken påverkan det blivit för andra kunder. Nu har ju vädret som var märkligt i juni påverkat en del, vilket ju inte går att förutse, men deras tidsoptimism kring hur lång tid vissa arbetsmoment tar var ganska tydlig.
Fog på fel ställe
När jag badade första gången märkte jag att det var små hålrum mellan liner och kantstenarna. Jag frågade Kevin om vi inte kunde täta igen det på något sätt då jag insåg att det skulle bli en plats för mögel och smuts som inte skulle gå att städa rent.
Han kom med samma fogmassa som de använt för kantstenarna och började fylla i utrymmet. Men det blev inte bra. Och den främsta anledningen till det är att det var ett riktigt svårt arbete att göra när det var vatten i poolen. Samtidigt som en ska lägga dit fogen så flyter kroppen upp och kroppen blir kraftigt nerkyld då det tar tid att göra det. Kevin fick kramp i sina ben när han jobbade med det.
Han lämnade fogmaterialet så vi kunde fixa eventuella missar själva. Dagen efter hoppar jag gladeligen i poolen för att rätta till det. Och då märkte jag hur svårt det var att göra när en är i en 150cm vattenfylld pool. Det blir kladdigt. Men både jag och Kevin trodde nog att vi fick bort allt överflödigt. Det syntes dåligt så klart när det var exakt samma färg som kantstenar och även linern.
Tyvärr är det nu fogmassa i underkant på kantstenarna, där det inte ska vara fog. Det syns bara när en är inuti poolen, inte jättetydligt men det blir tydligare när det är blött.
Fogen som hamnat på fel ställe skulle vi varit mer noggranna med att torka bort innan det härdade. Nu har det härdat och jag vet inte hur och om vi får bort det. Kanske det krävs lite slipning, men det smutsar ju ner väldigt mycket. Vi har dialogen med Kevin så får vi se om det finns någon bra lösning, han är ju som sagt lösningsorienterad så vi får se vad som händer. Kanske jag blir tvungen att blunda för det bara.
Summa summarum
Vi är supernöjda med White Lotus och rekommenderar dem å de allra varmaste om någon i den här delen av Portugal vill bygga en pool. Roger är med i några Facebook-grupper där det pratas om hantverkare i Portugal, alla nationaliteter, och det är så mycket problem överallt. Men inte här, inte med poolbygget!
Alla inlägg om poolbygget
Detta är det sista inlägget om bygget. Här kan du läsa alla andra som är skriva under det här projektet!
- Oväntad research om pool (11 juni 2022)
- Pool är en dyr affär (23 juni 2022)
- Bygga en laglig pool (23 augusti 2022)
- Mer om vår pool… (7 september 2022)
- Inspektion gjord för garage & pool (23 oktober 2022)
- Poolfirmans förtydliganden (14 november 2022)
- Garage & pool – det händer grejer (16 januari 2023)
- Poolprojektet inlämnat! (26 mars 2023)
- Poolbygget som inte kom igång (16 maj 2023)
- Poolbygget går framåt! (25 maj 2023)
- Hur går det med poolbygget? (7 juni 2023)
- Premiärdoppet närmar sig (20 juni 2023)
- Att bygga en pool i torka är egoistiskt (27 juni 2023)
- Det blev ett gupp till, poolen är inte klar (29 juni 2023)
- Vi har en plaskdamm (16 juli 2023)
- Nu badar vi (18 juli 2023)
- Projekt: Bygga pool (25 juli 2023)
- Rekommenderar gärna vår poolbyggare (3 augusti 2023)
- Skötsel av vår saltvattenpool (5 februari 2024)
26 svar till ”Rekommenderar gärna vår poolbyggare”
Så är det väl alltid att allt inte går exakt enligt planerna. Skönt ändå att ni är nöjda då det inte direkt är gratis att bygga pool. Härliga dagar ni kommer ha där i alla fall.
Ja det är ju viktigt att bli nöjd, när det är en stor investering desto viktigare.
Du får nog blunda…….
Att ha hantverk är tålamodsprövande jag vet, speciellt det där med att städa upp efter arbetsdagen. Fast huvudsaken är ju att ni är nöjda och att de gjort ett bra jobb. Små missar verkar det bli i alla byggprojekt.
Själv är alltid bästa dräng =)
Nu jobba. Ha en bra dag! Kram
Själv är bästa dräng, om en vet hur en ska göra 🙂 Det är nog som du säger något jag får blunda för. Ha en bra dag du med, på jobbet. kram!
Summa summarum blev det riktigt bra och att de var pålitliga känns genomgående. Att ha hantverkare som inte kommer i tid eller är skräpigt o röriga på olika sätt är trist. Grattis till färdigt!
Ja, det blev riktigt bra, tack! Mycket bad blir det 🙂
Det är verkligen guld att hitta bra och noggranna hantverkare. Synd på fogmissen, men för övrigt blev ju allt toppenbra.
Roligt med ankan! Vad tänkte de om den tro?
Ja det är synd med fogmissen, får se om det går att göra något åt. Det undrar jag också.. fick inte det klart för mig 🙂
Kul att ni är nöjda. Större behov av duktiga badrumsbyggare 🙂
Vi är nöjda!
Vår lilla trädgård på 810 m² är på ett (söndersprängt) berg 🙂 Enklast promenera till havet eller åka buss till badhuset.
Ja det låter som det är enklast att låta bli att bygga en pool där. I Sverige drömde jag om pool, men tyckte inte det var så användbart då det var så kallt, så avstod från att bygga en där.
När det gäller ett så pass stort projekt är verkligen kompetens A och O. Efter en misslyckad badrumsrenovering vet jag det väl…
Så är det, trist att ni har haft en misslyckad badrumsrenovering.
Tack för tipset om tzasiki! Inte haft en tanke på det. ♡
Vassego, det är så gott!
Härligt att projektet är klart och att ni är nöjda.
Carin
Ja riktigt härligt!
Så härligt att ni känner er nöjda med era hantverkare. Bättre reklam än nöjda kunder kan en liten firma knappast få!
Det känns väldigt bra! Så är det 🙂
Ett sådant projekt! Förstår att ni är nöjda.
Och bra tips till många som kanske går i samma tankar, har liknande planer!
Så skönt att nu kunna bada massor. Blir riktigt varmt i helgen också.
Toppenbra att ni vart nöjda och att det känns pålitligt. Härligt med pool.
Ja det känns riktigt härligt!
Vilken härlig känsla att kunna vara så nöjd med hela projektet. Några små missräkningar måste man nog ha med i beräkningen men totalt sett har allt (nästan) blivit så bra som ni önskade. Jag har också väldigt bra erfarenhet av hantverkare i olika projekt och på olika orter och kanske har jag haft tur.
Väldigt glada och nöjda! Och så skönt att bada så mycket som vi gör!