Att resa i Europa med en stor husbil går fint! I alla fall med vår 8.4 meter långa och 5 ton tunga Frankieboy.
När vi började kika på hur vi skulle åka genom Europa så kände jag en viss osäkerhet på om vi skulle komma fram med vår stora och tunga husbil. Den är ju mindre än en buss och lastbil. Men den är större än de flesta husbilar jag läser om i bloggar och definitivt större än en van. Självklart finns det husbilar som är större än vår, ex. Concordes husbilar och amerikanska vrålåk – men vi upplever att vi är störst på många platser vi besöker, och vi får många blickar som bekräftar vår ovanliga storlek.
Vi kommer fram!
Via menyn kan du hitta en karta som visar hur vi kört (ja, jag har lagt tillbaka den ifall du undrar om jag inte tog bort den nyligen) och vi hoppas att vi kan inspirera andra som funderar på att resa i Europa med en stor husbil. Jag var inställd på att vi nog måste byta till en van om vi ska uppleva något pittoreskt och vackert. Men så är det alltså inte! Självklart kommer vans fram på fler ställen, och kan chansa när de kör in på vägar. Det kan ju inte vi – men vi får uppleva massor ändå. Känner inte alls ett behov av byta till en van eller plåtis så här långt i alla fall.
GPS-inställningar
Vår GPS som är inbyggd i vår stereo Alpine, som följde med bilen vid leverans, är inställd på att köra snabbaste vägen men undvika betalvägar. Den är också inställd med husbilens mått och vikt. Dessa faktorer gör att vi får en lagom mängd med pittoreska byar och att vi hamnar på vägar som vi faktiskt kommer fram på.
En enda gång har vi ifrågasatt hur den tänkte när den drog oss in genom en stad istället för att vägleda oss på ringleden. Då hade vi inställningen ”ekonomisk” istället för ”snabb”. Det ändrades genast efter det, det var nämligen lite trångt, men det gick.
Att resa i Europa med en stor husbil kräver en GPS där en kan ställa in vikt, höjd, bredd och längd. I alla fall om en vill vara på den säkra sidan 😀
Campingar och ställplatser
Det är inte alltid vi får plats. Ibland sticker vår bakdel ut eller så får vi helt enkelt åka vidare. Flera gånger har höjden varit begränsad, fast vi har haft tur och kommit in trots att FrankieBoy är över tre meter hög.
/Anna
18 svar till ”Resa i Europa med en stor husbil”
Vår husbil är 7,80 och det är nog långt tycker vi. Är man utomlands speciellt känner man av att husbilen är lite större och platserna är små. Men det gäller att hitta där man ryms. Ha en fortsatt fin resa
Ja, en liiite mindre bil hade varit smidigare, men samtidigt inte när vi bor i den på heltid. Vi känner att vi vill ha ytan så då får vi kompromissa och det går mycket bättre än vi misstänkte från början, så det är ju bara positivt!
Ja dom tankarna förstår jag att du hade, skulle nog fundera på samma sak om jag hade husbil. Måste vara roligt att åka runt och få uppleva så mycket.
Ja det är verkligen fantastiskt roligt!
Vår husbil är ”endast” 7,50, men jag skulle gärns ha GPS-funktionen att ställa in storleken. Några få ställplatser har vi varit i störsts laget, men vi har kunnat lösa det med smart parkering.
Ja vi är inte välkomna överallt 😀 Ofta står det i ställplatsapparna om det är ok med större än 8m eller inte.
Som vår hb som jag inte skulle vilja ha mindre! GPS funktioner med höjd/ bredd & dyligt är superb bara lägga in & slippa problem. Med rätt GPS är det helt rätt. Man får inte vara nojig bara härligt äventyr med hb.
Det är lätt att vara nojig när det är ett nytt äventyr, men med erfarenhet och kunskap minskar även min noja 😀
Oj vad många ställen ni varit =) och det är kul och intressant att läsa om varje ställe ni varit =) men jag är lite avis hahaha för jag vill kunna uppleva lite ställen haha
Ja det har blivit en del och vi ser fram emot alla kommande. Hoppas du också kan få uppleva lite nya ställen inom kort.
Vår förra Kabe 910 QB (9,1 m) behövde en fotbollsplan att vända på. Detta på grund av framhjulsdrift och boggieaxel.
Vår nya Concorde 900 M är 10 cm kortare och vänder runt som en liten folkvagn. Vi sa till varandra flera gånger i somras, här hade vi inte kommit runt med vår förra bil. Däremot får vi vara försiktiga vid utskjutande tak och trägrenar.
Visst har vi stor svängradie, men inte behövs en fotbollsplan inte. Ja alltid är det nåt en får hålla koll på när en har en stor bil.
Det där med höjdbegränsning på camping eller ställplats förstår jag inte. Varför i hela friden ska det finnas något som begränsar höjden? Har de monterat typ en inramad ingång till platsen som Ewing Ranch eller vad? Verkar inte genomtänkt för fem öre 🙂
Det har varit exempelvis så att man varit tvungen att köra under en järnvägsviadukt. Det är nog ingen som har en höjdgräns utan anledning, det är läget som kräver det.
Vår husbil är 7,30 och vi skulle kunna tänka oss en aning mindre. Framför allt blir det ju ibland lite knepigt om man har en husbil som väger över 3,5 ton, med alla olika regler.
En får väl väga för- och nackdelar som vanligt tänker jag 😀 Om vi inte skulle bo i bilen så skulle jag absolut kunna tänka mig en mindre.
Hej Anna! Trevligt att få se detta fina Instagram! vår husbil är 10 m med en ramp( Burstner) Vi har åkt i trånga tunnlar i Österrike / Italien.. Till och med i Alperna, av misstag. Men det är en annan historia. Inte kul då, men har blivit en kul historia efteråt?
Fungerar bra runt Gardasjön också som vi tycker mycket om.
I år blir det Moseldalen & Upp mot Frankrike/ Normandie
Fortsatt trevlig husbilsresa✌?
Hej och välkommen Madeleine! Låter spännande att resa med så stor bil 🙂 Gardasjön lockar oss också, får se när vi hamnar där. Önskar er en skön resa i Frankrike!