Som egen företagare är det svårt att säga nej till uppdrag. En vill inte riskera att det betyder att jobberbjudanden minskar eller att det blir för lite att göra längre fram. Men jag har insett att jag inte har fler än 24 tim per dygn.
I år firar VimleWebb 10 år! Det är fantastiskt att kunna arbeta med mig själv som chef. Att kunna driva mig själv och mitt företag i den riktning som passar mig. Jag är också så glad i mina fantastiska kunder!
Kunderna är viktigast, faktiskt
Jag har alltid haft svårt för tankar och prat om mål. Företagets mål eller mitt mål som företagare. Jag har aldrig haft något annat ekonomiskt mål med mitt företagande än att jag ska kunna leva på det. Och det är ju upp till mig hur mycket jag behöver ta ut i lön för att kunna leva på det. Inga andra målsättningar finns faktiskt. Däremot väldigt många drivkrafter!
Under årens lopp har det där ekonomiska fokuset försvunnit, för jag kan ju leva på mitt företag och har gjort så hela tiden sedan start. Jag har istället insett att det som driver mig mest är glädjen och stimulansen i att hjälpa mina kunder. Att se dem utvecklas och att utvecklas tillsammans med dem.
Jag är innerligt tacksam för att mina kunder stannar kvar. För det gör de i väldigt stor utsträckning. Visst har jag inte varit rätt matchning för alla, det är sånt man upptäcker (oftast båda parter) under projektets gång och det är som det är. Men jag har glädjen att ha en väldigt stor andel återkommande och kvarvarande kunder. Ofta pratar mina kunder med sina kontakter om mig och på det sättet får jag många nya kunder.
Det finns inga planer på att expandera och anställa. Jag arbetar med många fantastiska entreprenörer i olika samverkansprojekt och jag har de bästa underleverantörerna. Vad gör jag då när tiden inte räcker till? Jag säger nej tack.
Säga nej är inte något negativt
Det är en ganska stor tröskel att säga nej första gången. Lätt att en ångrar sig och känner att personen på andra sidan blir besviken. Jag tänker att jag bara ska hjälpa den kunden också… Men jag kan inte skapa fler timmar på dygnet. Jag kan inte jobba fler timmar än jag känner att jag klarar av. Och ofta jobbar jag alldeles för mycket innan den tröskeln kommer.
När jag sagt nej första gången blev det lättare. Jag kände att jag faktiskt kan säga nej utan att det påverkar mig på något negativt sätt. Jag får inte panik av att inte ha en riktigt lång to-do-lista.
Ska man vara transparent med att man har mycket att göra?
Det är en intressant fråga och jag tänker att det kanske är väldigt individuellt. Men för mig är det väldigt självklart att vara fullt transparent. Jag delar med mig av det mesta både när det gäller mig själv och mitt företag. Men det handlar inte om mig här heller, utan det handlar om mina kunder.
För de som hittar mig via Google och landar på min webbplats, de lägger tid och engagemang för att se om jag är rätt leverantör innan de kontaktar mig. Genom att vara tydlig med att jag just nu inte tar emot nya kunder för produktion av webbplatser så sparar jag deras tid och de kan gå vidare till andra byråer som har tid att hjälpa dem.
Att vara så fullbokad att jag inte kunde hjälpa en befintlig kund med en nyproduktion av deras webbplats med rimlig tidsplan kändes enormt jobbigt. Jag vill verkligen alltid ha tid för mina befintliga kunder! Så. Nu säger jag nej till all webbplatsproduktion för nya kunder för att lämna utrymme för mina befintliga kunders behov.
Strategiskt rätt att säga nej?
Ja, jag är övertygad om att det är rätt att säga nej. För om jag skulle ”knö in” mer än jag klarar av att hantera så tjänar ingen på det. Inte den nya kunden, inte de befintliga kunder och inte jag.
Ingen bör tillåta att jobbet tar över, att jobbet tvingar till beslut en egentligen inte vill ta. Så att säga nej är riktigt viktigt när tiden inte räcker till. Sen kan det så klart finnas många andra anledningar till att tacka nej till uppdrag också.
Hur gör du? Kan du säga nej tack? Vill du säga nej tack?
Foto: Unplash
7 svar till ”Säga nej till uppdrag – svårt men nödvändigt”
Detta är jätteviktigt! Jag tycker själv att det är jättesvårt att säga nej, av precis samma skäl som du listar här: tänk om jag senare står där med skägget i brevlådan och inte har några kunder alls. Men om jag inte säger nej så får jag för mycket att göra och det som då stryker på foten är saker som sömn, träning och egna projekt. Och de är nödvändiga för att jag ska kunna ta emot kunder senare. Så jag måste säga nej.
Ja, det är viktigt, men så lätt att förtränga. Att inte aktivt ta ett beslut som leder till ett eller flera nej kan vara förödande.
Jag kan också säga nej tack. Och först till det som inte gagnar vare sig kunden/klienten eller mig. Sen blir det i andra hand utifrån tid. Och möjlighet.
Heja dig Tess! Bra!
Jag jobbar på det – jag har tyvärr lite för svårt att begränsa mig själv då det kommer till roliga uppdrag.
Visst är det svårt, en vill ju göra allt roligt 🙂 Samtidigt kanske inte allt blir roligt om en gör för mkt.
Det är just det jag kämpar med när jag vill göra livet mer hållbart