De flesta webbplatser har syftet att generera flera affärer för företaget! Då krävs någon form av kommunikation/kontakt mellan företaget och besökaren.
Det kan man göra via en e-handelslösning, ett formulär för förfrågan, möjlighet att prenumera på nyhetsbrev och många andra sätt. Ett sätt, som många besökare själva väljer, är att kontakta företaget via telefon eller e-post. Det viktigaste med en webbplats är ju att besökaren hittar det den söker. Många söker bara kontaktuppgifterna, för de redan känner till/hört om företaget. De är en väldigt viktig del av din webbplats med andra ord!
Jag har lite åsikter om hur jag ser att företag väljer att visa/inte visa sina kontaktuppgifter.
Finns inte några kontaktuppgifter alls lämnar jag sajten
Det händer alltför ofta att jag hamnar på en webbplats där jag inte snabbt och lätt hittar kontaktuppgifterna. Se till att de är synliga i flera av följande: i sidhuvud, i sidfot, på kontaktsida samt framlyft på landningssidor.
Det händer faktiskt också att jag inte hittar några kontaktuppgifter alls, utan själv skulle behöva leta upp telefonnumret via Hitta eller Eniro. Fast, det kan jag säga, att det gör jag inte, jag lämnar sajten och går till nästa i sökresultatet.
Endast ett kontaktformulär upplever jag oseriöst
Ofta finner jag ”Kontakta oss” i menyn men när jag klickar där hamnar jag på en sida där det bara finns ett kontaktformulär. Det är för mig detsamma som att hemlighålla kontaktuppgifter och det bygger inget förtroende hos mig. Jag kan förstå att man många gånger vill leda besökare till att fylla i ett formulär för att styra vad för information som ska lämnas. Men att inte ge mig som besökare möjlighet att själv välja avskräcker mig helt.
Om du helst inte vill att folk ska ringa, för att du t.ex. är ute hos kunder hela dagarna och inte vill stå och prata i telefonen, behöver du inte lyfta fram telefonnumret på sajten, men det ska finnas.
Kontakt endast via sociala medier räcker inte
Det är många företag som är väldigt framgångsrika i sina sociala mediekanaler. Men det är också så att alla inte är där. Många är där men kanske inte vill använda ex. Facebook för att ställa sin lite mer personliga fråga. Även som sociala medier är toppenbra till mycket så anser inte jag att det är lämpligt att bara hänvisa till de kanalerna. Använd dem väldigt gärna som ett komplement, men stäng inte möjligheten för besökare att kunna nå dig via e-post och telefon.
Vem står bakom företaget?
Jag tycker det är trevligt och förtroendeingivande med en bild på personen som troligtvis svarar när du ringer ett nummer. Särskilt när det är ett direktnummer. Jag tycker om att få se en bild på personen som jag ringer eller skickar e-post till. Att få se vilka som står bakom företaget ökar också mitt förtroende för företaget.
Det är en del i förtroendekapitalet som ska byggas att synliggöra personerna i företaget – det finns mer att läsa mer om hur man bygger förtroende på sin webbplats i en tidigare bloggpost.
Summering – ge besökarna det de vill ha!
Besökarna ska med lätthet hitta det de söker. Många söker endast telefonnummer eller e-postadress. Se till att de finns där besökarna landar på din webbplats. Försäkra dig om att det är länkat så man i sin mobil också lätt kan ringa och/eller skicka e-post utan att behöva klippa och klistra.
2 svar till ”Synliga kontaktuppgifter på din sajt”
Jag brukar alltid hålla med dig men inte i det här fallet. Det vill säga, jag ser gärna att alla andra har kontaktuppgifter som är lätta att hitta. För egen del funderar jag mer i termer på hur man får bort sitt telefonnummer från nätet överhuvudtaget. Typ byta till ett nytt hemligt kontantnummer som jag bara delar ut till familjen.
Man måste inte hålla med – gillar när vi tänker olika – det är berikande och utvecklande! Tror att även detta är en generationsfråga, så de som aldrig använder sin telefon att ringa med förstår nog inte alls vad jag menar heller. Allt handlar om målgrupp. På de sajter där jag är rätt målgrupp behövs ett telefonnummer, inte för att jag behöver ringa, utan för att det inger mig förtroende. Jag mailar oftast!