Att ta backup är viktigt! Särskilt när du sparar saker på din dator eller på en databas någonstans. Det sistnämnda är vad du gör när du har en WordPress-hemsida.
Först och främst kan jag tala om att jag fixar backup på databaserna och filerna för mina kunder, om VimleWebb har producerat din WordPress hemsida kan du vara lugn och trygg!
En WordPress hemsida hämtar data från en databas som visas på din hemsida beroende på vilka sidor du besöker och vilka knappar du trycker på. I databasen finns alla inställningar, dina inlägg och dina sidor. De bilder du lägger upp på hemsidan finns inte i databasen så denna backup gäller inte dina bilder. Spara alltid de bilder du laddar upp även lokalt på din hårddisk som en back-up till sajten. PS. Glöm inte att ta backup på din hårddisk oxå emellanåt.
Att komma ihåg att ta en backup är det svåraste tycker jag. Det är så lätt att glömma av, vilket gör att det är viktigt att det sker automatiskt. Helt automatiskt!
För backup på endast databasen använder jag ett plugin som heter wp-db-backup, självklart finns det många fler att välja på, men det här funkar utmärkt och det är lätt att ställa in.
Så här gör du för att skapa en automatiskt inställning för backup av din WordPress hemsida.
- Gå in i kontrollpanelen (www.dindomän.se/wp-admin)
- Under ”Tillägg” klickar du på ”Lägg till nytt”. I sökfältet anger du wp-db-backup och klickar på ”sök”.
- Välj rätt plugin och klicka på ”installera nu”
- När det är installerat väljer du ”aktivera inlägget”
Pluginet är installera och aktiverat, men det fungerar inte förrän du gjort vissa inställningar. Du väljer själv hur du vill göra, men så här gör jag.
- I din kontrollpanel finns rubriken ”Verktyg”, därunder hittar du ”säkerhetskopiera”, klicka där.
- I det första avsnittet ”tabeller” klickar du i rutan ”uteslut spam” och ”uteslut post revideringar”, till höger finns det kryssrutor för dina installerade plugin som du gjort inställningar för. Klicka i samtliga rutor där.
- I det andra avsnittet ”inställningar för säkerhetsuppdateringar” väljer du att eposta säkerhetskopian till en mailadress. Jag rekommenderar dig att skapa en gmail som du endast använder för backupfiler, eftersom gmail tillåter flera stora filer i inboxen
- Nu sker en backup direkt av din databas!
När du ser att backupen är gjord och du har fått ett mail till din angivna adress är det dags att göra inställningen för att det ska ske automatiskt.
- I avsnittet nedanför gör man ”schemalagd säkerhetskopiering”.
- Bestäm hur ofta du vill att det ska ske. Gör du många inlägg under veckan, kanske dagligen är lämplig. Jag gör alltid inställningen varje vecka om det inte är en speciellt frekvent sajt.
- Ange mailadressen, samma som i avsnittet ovan.
- Kryssa i alla rutor till höger (om du har några)
- Klicka på ”schemalagd säkerhetskopiering
Om en vecka – 10 dgr kontrollerar du att du har fått en automatiskt säkerhetskopia i din mail. Glöm inte att rensa din mail från gamla kopior emellanåt!
Webbhotellet där din webbplats ligger kör också backup av sina servrar. Det blir lite hängslen och livrem, men det är inte onödigt i detta sammanhanget eftersom de även tar backup på dina filer. Det är inte roligt om något skulle hända och man inte har datan samlad för att lätta kunna återställa den. Jag har testat att återställa databasen utifrån en backup från det här rekommenderade pluginet och det är lätt och fungerar bra!
22 svar till ”Ta backup på din WordPress hemsidas databas”
Vilket jättebra inlägg, som vanligt! Jag önskar att webbtanten skulle skriva om hur man gör en fotobok av sin blogg. Det ska gå med BLURB, men jag lyckades inte när jag försökte. Kram!
Tack Katinka och tack för tipset, noteras genast.
Mycket bra inlägg! Tack
Tack själv, för din kommentar!
Jag rekommenderar VaultPress för backup av WordPress-sajter. Tjänsten kostar 5 USD/mån och snurrar i bakgrunden utan nämnvärd påverkan.
Bra med fler tips, tack!
Äntligen har jag ingen ursäkt att slarva med backupen längre – tack! 🙂
Bra där! Tack för kommentaren och välkommen åter!
Min erfarenhet säger att webbhotellens backup nästan alltid är många gånger bättre än den backup man själv kan göra och de har dessutom flera kopior av samma backup. Det som tar någon minut för dem att återställa kan ta flera dagar för användarna.
Tack för din kommentar, Sebastian. Är det detta pluginet du jämför med? Jag är helnöjd med återställningen och det var dessutom väldigt enkelt. Men det är ju skönt att veta att det alltid finns backup även hos webbhotellet, även om de ofta tar betalt för tjänsten att återställa.
Jag har automatisk backup på mina bloggar varje vecka till min mail, funkar klockrent.
Caroline
Nu har jag lagt till backupfunktionen men får felmeddelande när jag försöka backuppa till mailen. När jag valde att spara till datorn funkade det men inte till mailen. Får följande felmeddelande:
”The following errors were reported: mail() [function.mail]: SMTP server response: 501 5.5.4 Invalid Address”
TROTS att mailen finns…
Hej och tack för tydlig instruktion. Om nu olyckan är framme, hur gör man för att återställa?
Tack för bra och lättförståelig beskrivning!
Hej,
Och tack för tipset för ett bra plugin vad gäller backup. Tyvärr uppdateras inte pluginet längre men det verkade fungera ändå. Kanske du vet något modernare plugin för backup till WP? Jag har provat lite men det blev lite för tekniskt så jag ligger lågt ett tag.
Hälsningar
J
hej!
jag bloggar på wp och behöver börja spara mina ord
ditt inlägg är några år gammalt men jag chansar –
gäller dina tips ang wp-backup:en fortfarande
eller har du kanske några andra bra tips till mig..
tackar!
ha det gott/ helen
Du kan absolut använda wp db backup- tillägget om du bara vill ta backup av din databas (dina ord och inställningar)
Hej
Jag har installerat WP DB Backup efter dina anvisningar, har skickat min backup fil till två olika e-post adresser utan att det kommer något mail. Har jag missat någon inställning?
Det funkar med att spara till datorn.
Hej! Det är fem år sedan jag skrev det här inlägget. Jag använder inte heller pluginet längre. Hjälper dig gärna, om du mailar till anna@vimlewebb.se så tar vi det på måndag.
Denna info hjälpte mig idag. Tackar. Dora
Härligt att höra!
Jag kan varmt rekommendera tillägget WP Time Capsule, som vi på Designera använder för vår sajt. Problemet med de flesta säkerhetskopieringstilläggen är att de dels tar upp utrymme på servern och dels att de kopierar och zippar hela sajten, vilket kräver mycket serverresurser. Detta gör schemalagda säkerhetskopieringar och uppdaterar bara det som ändrats i koden. Dessutom kan man enkelt återställa till vilken tidpunkt som helst i en kalender. Vi är riktigt nöjda med detta!