Det har varit fortsatt struligt med vår värmepump och kylskåp och här kommer nu resten av den följetongen, som faktiskt avslutades först häromdagen.
Blev det ett lyckligt slut kan en undra av denna långa och utdragna process. Delvis skulle jag säga. Berättar mer längre ner om det. Egentligen tycker jag det är ganska tråkigt att skriva såna här inlägg. Men det har ju påverkat oss mycket och jag vill ha det dokumenterat. Eftersom jag försöker visa hur livet ser ut för oss här i Portugal så tycker jag också det är viktigt att ha med även sånt här strul, det är ju en del av livet! Och det blev ett långt inlägg..
Värmepumpen
Har du inte läst det första inlägget om när vår värmepump gick sönder så vill du kanske läsa det först. Vi fick ju värmepumpen lagad till slut, vi betalade en stor summa pengar och la det bakom oss.
Tills… värmepumpen började väsnas högre än vanligt. Vi spelade in ljudet och skickade till vår kontakt på Erfolconter. De bad oss stänga av pumpen omgående, det som skapade ljudet kunde förstöra pumpen så de behövde komma hit och titta på den igen.
Tyvärr var de mitt i ett stort jobb för en myndighet, så de kunde inte möblera om då de hade en deadline att förhålla sig till. Det tog två veckor innan de kunde komma. Det var blandat bra och dåligt väder, men det var tillräckligt kallt för att vi skulle frysa. Vi brände många ljus och frös. Igen.
Till slut kom de hit, men de hittade inget fel. Så vi hade haft den avstängd i ”onödan”. Nej, vi förstår så klart att det var en nödvändigt säkerhetsåtgärd. Glada att de inte hittade något fel. De tror ljudet orsakades av reparationen de gjort tidigare. Vi har inte hört ljudet igen i alla fall så det stämmer förhoppningsvis.
Vi fick besök av en representant från försäkringsbolaget. Hon fotade pumpen och sa att vi skulle få ersättning, hon tog mitt kontonummer och så fick jag skriva på papper och visa henne rapporten från teknikerna, vilken hon fotograferade till sin dokumentation.
Hon pratade portugisiska, men när jag frågade innan hon åkte om vi skulle få betalning så svarade hon Sim, em três semanas (vilket betyder ja, om tre veckor). Glad som tusan berättade jag för Roger att vi skulle få ersättningen, det var ju mycket pengar vi betalade för reparationen, men vi vågade inte ropa hej.
Någon vecka senare ringde hon (eller någon annan) och jag tror att hon sa att vi inte skulle få utbetalningen, försäkringsbolaget skulle inte täcka några kostnader. Men eftersom jag inte var säker på vad hon sa så kontaktade jag vår försäkringsmäklare och bad om hjälp. Han sa att det inte är uppdaterat i Zurich system om vår skada än, han fick telefonnumret och skulle ringa upp personen själv och få klarhet.
Vi fick nån vecka senare det slutgiltiga beskedet att försäkringsbolaget inte täcker skadan på värmepumpen.
Lyckligt slut?
Vi har fått en bättre relation med vår värmepumpsfirma och det är mycket värt. De förstår att vi varit frustrerade över problemen vi haft, de har svarat snabbt och de har inte gett oss någon faktura för den sista utryckningen de gjorde. De bjöd dessutom på en annan reservdel som behövde fixas, som åtgärdades i början av maj.
Kylskåpet
Jag berättade att moderkortet till vår kyl/frys gått sönder igen vid ett elavbrott, här kommer fortsättningen på det inlägget.
Eftersom displayen inne i kylen fortfarande inte fungerade så jagade vi Junio för att komma och jämföra moderkorten. Han sa att det var moderkortet det var fel på, medan Samsung Parts säger att det är rätt moderkort vi fått. Jag skickade en bild till Samsung Parts och frågade om de sett det felet förut, men fick så klart beskedet att de bara säljer reservdelar, inte gör analyser av fel. Jag har förståelse för det, men det var värt ett försök.
Junio kom aldrig, han lovade att dyka upp men kom inte. Det hände flera gånger. Jag förstår verkligen inte! Visst det är inga stora pengar att tjäna på ett sånt här jobb, men det var han som kontaktade oss från början. Hans vilja att hjälpa försvann snabbt.
Eftersom det inte var ett akut problem längre, kyl/frys funkar, så kontaktade vi Wortens service, fick en tid två veckor senare och då dök det upp en trevlig tekniker. Han jämförde moderkorten och de verkade stämma överens. Displayen finns som egen reservdel så han sa att vi behövde byta den, för det mest troligen var där felet var.
Vår nya tekniker sa ”när ni fått reservdelen så kontaktar ni Worten igen och så kommer jag och byter displayen åt dig”. Han tog med sig det gamla moderkortet och skulle titta på om det gick att laga, så vi slipper köpa ett nytt nästa gång det händer.
En vecka senare fick vi pris på reperation av moderkortet inklusive byte av displayen och vi fick en tid ett par veckor senare. Men då dök inte Pedro upp, så jag frågade om det var han som skulle komma via Worten även denna gången. Hans svarade då att han inte förstod varför Worten bokat in tid redan för han hade inte fått reservdelen till moderkortet.
Vi bestämde då att han skulle komma och bara byta displayen och skicka moderkortet när det var reparerat. En vecka senare kom Pedro och bytte displayen. Samma fel kvarstod. Efter mycket testande så kom han fram till att det ändå måste vara ett fel på moderkortet, kanske mjukvaran i det. Så vi bestämde att han skulle återkomma när det vårt gamla moderkort var reparerat och jämföra då.
I början av juni var moderkortet lagat och det visade sig att det var det nya moderkortet som det var fel på för det reparerade funkade fint och displayen funkade också. Så jag reklamerade moderkortet till Samsung parts. Skickade ett rekommenderat paket och häromdagen fick jag besked att det inte var något fel på moderkortet. Det returnerade det till mig.
Dessvärre kunde jag inte skicka tillbaka displayen, de tar inte emot returer på de här produkterna.
Lyckligt slut?
Det är bra att ytterligare en förebyggande åtgärd är gjord, den här gången av vår elektriker. Det kanske räddar någon annan maskin som skulle gå sönder i nästa elavbrott.
Jag har nu numret till senaste kylteknikern och kan därmed ringa honom direkt nästa gång, utan att gå via Worten. Han gör även jobb direkt mot kund när garantierna gått ut.
E-redes (nätbolaget) tog inte kostnaden för bytet av moderkortet. Kanske vi skulle få vårt försäkringsbolag att stå för allt strul med kylen, men det har varit en sån utdragen process att jag nu inte ids fortsätta.
Det har kostat oss ett nytt moderkort, en ny display och reparation av det ursprungliga moderkortet. Samt flera besök av servicetekniker. En dyr affär med andra ord. Vi har nu en display som reservdel och ett moderkort som funkar delvis.
Nej inget lyckligt slut. Frustrerande och dyrt.
Översta bilden är från en utflykt till Odeceixe som jag berättat om tidigare.
28 svar till ”Värmepump & kylskåp, fortsättningen”
Viktiga saker, inte kul när sånt påverkar ekonomin negativt.
I morgon kommer män hit och uppgradera vår 30 år gamla värmesystem, nytt aggregat. Varit svår att hitta någon som kan… nu hittade vi mannen vars far fixade vårt värmesystem för tre decennier sedan! 🙂
Värmen har fungerat på vinter, men luftkonditionen slutade helt för några veckor sedan, men på sommaren går det att ha fönstren öppna.
Ja viktiga saker som inte är kul när det strular. Vad härligt ni har hittat en bra person som fixar det åt er.
Å vilket strul, jag lider verkligen med er men nu fungerar allt äntligen efter mycket om och men, och hoppas på att det fortsätter så.
Kram
Ja nu funkar allt. Bara hoppas det fortsätter så..Kram!
Verkligen frustrerande när det blir så här. Man känner sig lite maktlös när de bollar med en lite hit och dit.
Nu får vi hoppas att det fungerar som det ska och att det inte blir något mera strul med grejerna.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin
Ja väldigt maktlös. Ja nu hoppas vi strulet är över. vi lägger det bakom oss nu. Kram
Strul hör ju till vardagen det också, det bör redovisas tycker jag allt.
Bra att ha kontakter med en sådan firma till nästa gång strulet uppstår, trist att ni inte fick någon ersättning dock.
Mindre lyckat dock med den andra firman, ja, tvi vale rent ut sagt.
Dyrt och frustrerande, jodå, jag förstår. 🙁
Ha nu en fin dag iallafall.
Ja så tycker jag också. Livet är ju inte bara guld och gröna skogar och detta var verkligen inte det. Tack detsamma!
Så frustrerande när saker inte fungerar, speciellt när de inte är så gamla. Jobbar de på övertid känns det mer ok, Det är de där ovälkomna kostnaderna och det tråkiga strulet som kommer när man minst anar det, men det hör väl till livet. Nu håller vi alla tummar att det ska fungera.
Verkligen frustrerande! Trista kostnader och ett j—la väntande. Tack!
Det är just sådana här saker som kan få en att slita håret och jag har svårt att förstå varför, liknande händer här också, attityden gillar jag inte. Det tar på, verkligen tar på…Man känner sig maktlös och när man inte kan språket så bra ännu så känner man sig utsatt på ett tråkigt sätt.
Hoppas innerligen att allt ska fungera hos er nu. Boa sorte!
Ja, enerverande! Obrigada minha amiga!
En av de saker som jag verkligen uppskattar med din blogg är att du skriver om så mycket olika saker: trädgård, odling, ert hus och vad ni gör för ändringar och förbättringar, utflykter till olika orter, mat, hur det funkar med kontakter med myndigheter och andra som ni behöver ta hjälp av osv. Det där var ju bara några få av alla ämnen som du skriver om! Och allt är intressant – bara på olika sätt. Även strul – sånt råkar vi ju alla ut för. Trist när det känns som att det är fler olika saker som bråkar på relativt kort – och det är dyrt att åtgärda! :-/ Tråkigt också att försäkringsbolaget ger olika besked vid olika tillfällen. Jag tro rdet är jättesmart att skriva ner allt – dels för att få bearbeta strulet en gång till och kunna släppa att tänka på det, och även för att ha det i skrift när man glömt detaljerna och behöver komma ihåg igen…
Men så grymt imponerande att du klarar av att kommunicera så bra på portugisiska!! 😮 Även om du inte förstår allt så gör du dig förstådd och klarar av massor. Otroligt bra jobbat! Det lilla jag hört/sett/försökt lära mig vad gäller portugisiska så har jag kommit fram till att det INTE är ett lätt språk.
Översta bilden är SÅ vacker. Där skulle jag gärna ta en promenad…
Tack snälla, vad glad jag blir att du känner så! Mitt liv är dynamiskt som jag vill att det ska vara och det känns bra att det speglas här på bloggen. Jag kommunicerar på portugisiska ibland, men inte särskilt bra 🙂 Det är ett enormt svårt språk, som måste underhållas intensivt. Det är det svåra för mig, eftersom vi inte interagerar med andra så mycket. Tack!
Hej Anna! Är det mimosa som lyser gult på marken mot havet… vackert! Inte kul när saker strular och kostar pengar. Inga roliga pengar! En värmepump och en kyl frys det ska bara fungera och hålla i minst 15 år. Eller hur? Hoppas värmepumpen går tyst nu. Skönt att du kan vara positiv mitt i allt. Portugisiska är ett vackert språk. Skulle gärna vilja lära mig lite. Kan en hel del spanska… och portugisiska är nästan som norska för oss.
KRAM Anna
Hej, nej mimosa är stora träd. Vet inte vad det är för gul växt. Ja, kyl/frys/värmepump ska absolut hålla i 15 år, det tycker jag med. Kram
Herregud sånt strul med allt ! Alltid skönt när det så småningom löst sig!
Ljuvligt foto på Sombri,
Ha en fin kväll!
Ja det har verkligen varit en riktig seg deg, men nu lägger vi det bakom oss. Tack!
Vilken långdragen följetång med både värmepump och kylskåp. Jag förstår så väl att ni är frustrerade och nu har ni lagt ut mycket pengar på något som borde ha fungerat från början. Några små ljusglimtar finns men ändå… Jag känner att jag blir trött bara av att tänka på allt strul och alla turer så att du inte ids ta det här med försäkringsbolaget är helt förståeligt. Nu hoppas jag att det inte blir fler problem.
Kram
Det har varit en riktigt långbänk, men nu är det utagerat. Tack, kram!
Jösses så struligt! Har man inga garantier i Portugal? Hoppas nu att sakerna fungerar,
Självfallet finns garanti, men efter tre år är den borta. Tack!
I början kändes det som en ”Never ending story” som i erat fall ändå fick ett bra slut. Fast man hade förstås hoppats på att försäkringsbolaget hade kunnat ersatt med lite. Det är svårt med saker som man själv inte kan så mycket om, utan får förlita sig på andra. Plus att det är ett annat språk, man vill ju inte känna att någon kör över en, med tanke på språket och luras. Måste säga att du verkar ändå duktig som förstår och gör dig förstådd.
Ja det kändes verkligen så. Men nu lägger vi det bakom oss. Tack!
Suck!
Läste en krönika i Aftonbladet nu i dagarna, skriven av Jan Guillou. Krönikan är fri att läsa för alla.
Många företag sköter sina kundkontakter på ett uselt sätt.
Nyligen bytte jag försäkringsbolag p.g.a. att det verkade vara omöjligt för kundtjänspersonalen att göra det jag bad dem om. Turligt nog för mig så närmade det sig huvudförfallodag på försäkringen, så hej då.
Precis i samma veva blev jag uppringd av en försäkringsförsäljare från det nu före detta bolaget som ville ”prata lite”. Är lika med att få mig att skaffa fler försäkringar hos dem.
När jag berättade att jag hade varit i kontakt med deras kundtjänst 4-5 gånger och ingen kunde göra rätt – så förstod han att jag inte var intresserad.
Ja, verkligen suck! Förstår du bytte bolag och jag hoppas säljaren fick med sig något tillbaka till sin chef. Bra du var ärlig tycker jag. Tråkigt att det ska vara så dåligt omhändertagande av kunderna, fattar det inte.
Vad hände med uttrycket ”kunden har alltid rätt”. Ändå ett halvhyfsat bra slut med värmepumpen men kylskåpet. Pust! Och det nya moderkortet fungerade ju bevisligen inte och ändå så hävdar Samsung parts att det inte är något fel på det. Pust igen! Hoppas nu i varje fall att både värempump och kylskåp kommer att fungera i många år framåt.
Ja det är inte ett uttrycks om används här omkring 🙂 Verkligen dubbelpust! Det hoppas vi.