mont saint michel Frankrike

Vi hinner så mycket på några dygn

Vi har hängt i Frankrike nu i några dagar och har utforskat en hel del redan. Vi hinner verkligen massor på några dagar.

Det är ju en av tjusningarna med att bo i husbil, vi kan förflytta oss emellan platser, utforska och sedan dra igen. Ibland stannar vi, ibland rullar vi vidare. Kunders behov, vår nyfikenhet och vädret är det som styr vad vi gör med dagarna.

Onsdag – Resdag & nya vänner

Körde från Équihen-Plage, som var vårt första stopp i Frankrike (se vår karta), till Honfleur på småvägar och motorväg. Ett kundmöte krävde en bra uppkoppling och vi hade inte lyckats hitta någon riktigt pålitlig så det blev full fart på betalväg sista biten.

När vi kom till ställplatsen i Honfleur kopplade jag direkt upp mig och körde möte digitalt i ett par timmar. Sen gick vi bort till ett par svenska husbilister vi pratat med på Facebook och hängde sen med dem hela kvällen, vi gick bland annat ut och åt middag på restaurang inne i Honfleur.

Honfleur Frankrike

Torsdag – Honfleur

Jobbade ett par timmar på förmiddagen tills solen kom fram och började värma upp luften. Gick sen in i en matbutik och köpte Camembert (såklart – vi är ju i den ostens hemtrakter nu) och en halvflaska rött och traskade upp till utsiktspunkten på berget. Där satte vi oss och njöt av vår enkla men mycket goda matsäck och en fantastisk utsikt. Vi fortsatte sen att vandra runt bland stadens bakgator. En riktigt fin stad som vi gärna återvänder till. Kvällen tillbringades med att fundera på fortsatta stopp på vägen genom Frankrike.

Fredag – Omaha & Mont Saint Michel

Upp och hoppa vid 7-tiden, tömma tankarna och fylla vattnet. Sen iväg mot Omaha Beach, jag svarade på mail och jobbade lite via telefonen utmed vägen när Roger körde. Vi åt frukost när vi kom fram vid 10-tiden och sedan gick vi runt och läste på skyltar och fotograferade. Vi njöt i solgasset och den behagliga värmen, samtidigt som alla de soldater som kämpade och slogs där 1944 var i våra tankar. Verkligen en stund för eftertanke.

Omaha beach frankrike

Vi körde sedan vidare till ställplatsen som ligger 4-5 km från Mont Saint Michel, passerade så mycket fina byar.

Frankrikes byar

Vi var framme vid 14-tiden och då satte vi oss direkt på cyklarna och drog till klosterön. Stannade och fotade på vägen hela tiden, för från ställplatsen ser vi Mont Saint Michel. Så otroligt vackert! Hängde på ön i ett par timmar innan i cyklade tillbaka igen. Oktober är en väldig bra månad att besöka en sån här turistmagnet, det var så klart en hel del folk där, men vi förstår ju hur det skulle vara om vi var där i juli-augusti. Fördel också att man i oktober får cykla hela vägen fram, det sparar vi tid på, att slippa gå hela bron!

mont-saint-michel-frankrike

Tillbaka till ställplatsen, njuta i solen en stund och sedan kom Pia och Danne som vi träffade i Honfleur så vi spenderade kvällen tillsammans efter att vi ätit middag på var sitt håll. Det blev ett parti med Carcassone så klart!

Och för dig som är nyfiken på var ställplatserna ligger så kan du alltid se våra övernattningsplatser i våra kartor, se menyn.

/Anna

Publicerat:

i:

22 svar till ”Vi hinner så mycket på några dygn”

1. Profilbild för Kors och Tvärs

Det låter behagligt med medlångsam lunk. Haha så klart ni hittar nån att spela Carcassonne med!

1. Profilbild för Yvonne Bjerregaard

Det är så fantastiskt att få inblick i er livsstil. För mig som är synnerligen bofast – håller mig inom en radie på 5 mil inser jag nu – är det härligt att få ta del av de underbara bilderna.

Roligt att du hänger med Yvonne! Känner igen det där med kort radie, har haft det så i många perioder.

2. Profilbild för Anna
      Anna

Så klart vi gör 🙂 Ja vi har inte bråttom, blir lite Bretagne framöver.

2. Profilbild för Stella Scott

Vilka fina bilder! Jag blir sugen på att resa, men inte på nomadliv! ?

Har turnerat så mycket genom åren att min mitt hem har blivit min passionerat älskade borg. Mitt stadiga nav, som dessutom är stort till ytan. Utflykt i husbil, ja, det kan jag tänka mig. Men Bo? Nope! 🙂

Sicken tur – för det hade blivit trångt om vi alla hade samma dröm 🙂 Glad att du har din borg i ditt fasta hem.

3. Profilbild för Rolle o Carina

Ser ju bara så härligt ut att vara på tur söderut!
    Vi hänger på i Bloggen 🙂

Ha det gott…..

Visst är det härligt! Ni är förhoppningsvis nöjda med solen på Rhodos.

4. Profilbild för Annica Rosander

Visst finns det ett pärlband av mysiga små städer efter Kanalkusten. Vi har ju varit här tidigare men blir alltid lika glad att hitta nya städer att njuta av. Mont st Michel är ett fantastiskt ställe. Vi var där juni 1992 då var det lagom med turister men numera är det fler människor som reser runt upplever vi.
    Annica

Ja det är nog fler som reser runt nu. Och snart drar vi vidare till nya byar. Älskar att inte riktigt veta vad som väntar oss.

5. Profilbild för Matts Torebring

Vi har älskat att resa i Frankrike tills i somras. Då blev vi mätta efter alla strapatser. Nu ser vi fram mot resor i Sverige och Finland.

Det finns mycket att utforska även i Norden 😀

6. Profilbild för Britt-Marie Lundgren

Vi följer er resa med mycket igenkännande just nu.
    Honfleur, med sin hamn med alla härliga restauranger och sedan Normandie med alla platser med minnen från kriget.
    Mont Saint Michel var ett resmål som länge stått på min önskelista och eftersom vi var där i maj kunde vi också cykla från ställplatsen ni bott på och fram relativt ostörda.
    Vi håller med er om att man hinner med otroligt mycket när man reser med husbil.

Ja här är det verkligen fantastiskt, vi står kvar på ställplatsen ytterligare en natt (3 st till slut) för det har stormat och regnat och här har vi det bra med gratis el och hyfsat wi-fi. Så imorgon drar vi vidare till nya äventyr och utforskar.

7. Profilbild för Therese Carlsson

Så mysiga bilder och jag blir sugen på att resa =)

Tack! Roligt att kunna inspirera

8. Profilbild för Lillan Kind

Åh så underbart! Vi besökte samma platser för några år sen, och det var både vackert och speciellt! Skulle jättegärna åka dit igen!?

JA här är det så himla vackert!

9. Profilbild för Mirre - Sweetwords
    Mirre – Sweetwords

Ohhh så många fina bilder, så ljuvligt

Tack!

10. Profilbild för Lisa

Vilket härligt liv ni lever och visst är det vackert i Honfleur. Om ni inte redan varit där kan jag tipsa om en mysig stad i Normandie som heter Etretat. Önskar er en fortsatt trevlig resa. Lisa

Ja det var väldigt fint i Honfleur. Noterar ner Etretat i min tipsapp, kanske kan bli nästa år 😀 Tack!

Senaste inläggen

17°C / 8°C
18°C / 12°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.